Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTriathlonsko
You need to log in to create posts and topics.

Vad är det som skiljer en triathlonlöparsko från en "vanlig" löparsko?

Troligen bara snörningen. Möjligen kan de vara lite bättre anpassade för att använda utan strumpor.

Okej....man läser ibland "en utmärkt sko för triathlon" så någon skillnad bör det ju vara.

Skorna är som vanliga tävlingskor för löpare men anpassad för lite tyngre personer. Då triathleter brukar vara lite tyngre än rena tävlings löpare. Sedan brukar visa skor ha elastiska skosnören som medföljer samt vara lätta att få på sig. Som du läste ov

Dyrare?

Asics Noosa (?) har faktiskt dränerande sula, så att vattnet rinner ut - vilket säljargument - not.

Själv har jag hittills alltid kört med vanliga (ganska tunga) löparskor, oftast Nike Vomero som passar mig bra, både på halvlånga och långa tri

Det är jättebra med dränerade skor...om man glömt ta av sig våtdräkten och cyklat med den på sig, eller simmar med skorna på (t-)

Har aldrig testat triathlonlöparskor, men om inredningen är lite mer flossad och mjuk som den är i mina tri-cykelskor, kan det säkert vara skönt om man kör kortdistans strumplöst.

För långa distanser kan man ju lyxa med strumpor om man vill.

Snörningen

det är väl för att täcka aquathlon och multisport också.

Sedan finns särskilda cykelskor för triathlon. De öppnar kardborrebandet utåt för att underlätta påtagande i farten. Även dessa kan vara mjukare inuti. Vanliga cykelskor öppnar kardborrebandet inåt.

Det finns mycket prylar i triathlon att skaffa om man v

Ja det verkar inte finnas något tak. Själv får jag njuta av en ny tempohoj ett tag och sedan slå till på utåtgående kardborreband och dränerande sulor! 😉