Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrimma MTB, vilka däck för väg? …
You need to log in to create posts and topics.

Cyklar på en MTB, skiftar mellan lerdäck och slicks beroende på vad jag ska cykla.

Mina slicks är 1,4" idag, lika breda som höga dvs ca 37mm. Finns det nåt sätt att få cykeln snabbare, har hittat Continentaldäck som mäter 1,125".

Men ökad diameter måst

Jag körde tidigare med Contis 1" slick men hjulets diameter blev för liten så jag föredrog lättrullade semislicks (efter att länge försökt hitta en större klinga som kunde kompensera för den minskade diametern).

Precis som du är inne på ska du inte stirr

Det kommer att bli en racer i framtiden.

Har letat runt nu efter däck och tips verkar inte som att det går att hitta mer fart, kanske jag skulle hitta nån 0,2km/h på andra däck än de jag har. Då är det väl lika bra att lägga kosingen i sparbössan och sp

Låter klokt. Fast det är inte dumt att köra mtb på vägen, då har man ofta en ursäkt om man skulle råka bli fråncyklad....

Går det att få på ett par racingfälgar 700mm på en MTB ram? Idag sitter det som sagt Shimano XT nav med skivor fram och bak. Eller är naven olika breda på fälgarna?

Du måste bygga nya 700mm hjul med skivbromsnav för att de ska funka på en MTB. Kom ihåg att utväxlingen blir lite för lätt om du kör med landsvägsdäck.

Personligen har jag tänkt att köra Vätternrundan på en MTB nästa år. Min tanke är att köra på 26" hjul