Quote from Guest on 19 March 2013, 20:52Hur hårt ska jag pumpa mina däck?
1.Det står max 7 bar på däcket tycker att de är stenhårda redan vid 5 bar. Ska man som motionär ligga på max nivån eller 75-95%??
2.Om jag tänkt cykla på grusvägar ska jag då ha mer eller mindre tryck i däcken jämfört m
Hur hårt ska jag pumpa mina däck?
1.Det står max 7 bar på däcket tycker att de är stenhårda redan vid 5 bar. Ska man som motionär ligga på max nivån eller 75-95%??
2.Om jag tänkt cykla på grusvägar ska jag då ha mer eller mindre tryck i däcken jämfört m
Quote from Funbeat user on 19 March 2013, 21:02Vad har du för cykel (racer, mtb)?
Vad har du för storlek på däcket?
Vad väger du?
Vad har du för cykel (racer, mtb)?
Vad har du för storlek på däcket?
Vad väger du?
Quote from Funbeat user on 19 March 2013, 21:11Merida cx3 jag väger 87kg. Däcken är 700*28c någon form av allround däck tror jag. Inte grova cx däck.
Merida cx3 jag väger 87kg. Däcken är 700*28c någon form av allround däck tror jag. Inte grova cx däck.
Quote from Funbeat user on 19 March 2013, 21:32ja, vi nybörjare.. den där frågan hade jag med nytta utav! man lär sig något varje dag 😉
Jag har en Cube Cross Race Disc, På däcket står det 28x1,30 3,5-6bar och jag väger 67kg.
Men jag har för mig att cykelhandlaren sa 5 bar till mig.
ja, vi nybörjare.. den där frågan hade jag med nytta utav! man lär sig något varje dag 😉
Jag har en Cube Cross Race Disc, På däcket står det 28x1,30 3,5-6bar och jag väger 67kg.
Men jag har för mig att cykelhandlaren sa 5 bar till mig.
Quote from Rasmus Olsson on 19 March 2013, 21:541. ja max
2. ja max
3. ja maxOm du inte vill ha tyngre körning och få kämpa mer eller om du gillar att riskera klämpunka, då kan du ha lägre tryck.
Enda gångerna lägre tryck önskas, är exempelvis på snömodd eller i teknisk terräng med mtb, då är lägre
1. ja max
2. ja max
3. ja max
Om du inte vill ha tyngre körning och få kämpa mer eller om du gillar att riskera klämpunka, då kan du ha lägre tryck.
Enda gångerna lägre tryck önskas, är exempelvis på snömodd eller i teknisk terräng med mtb, då är lägre
Quote from Funbeat user on 19 March 2013, 22:15För att nyansera Bruces inlägg lite så kan det vara önskvärt att ha något lägre tryck av rena komfortskäl också. Blir det för stötigt kommer du ändå inte att orka cykla fort och har ingen glädje av ev. bättre rull.
Är du väldigt lätt så kan du också ha l
För att nyansera Bruces inlägg lite så kan det vara önskvärt att ha något lägre tryck av rena komfortskäl också. Blir det för stötigt kommer du ändå inte att orka cykla fort och har ingen glädje av ev. bättre rull.
Är du väldigt lätt så kan du också ha l
Quote from Funbeat user on 19 March 2013, 22:53Hmm jo spräckte en sliten fälg på min gamla nishiki när jag pumpade max i det däcket förra sommaren. Blev en mysig promenad på 3 mil med trasig cykel. Fördel med skivbromsar på cx inga slitna fälgar.
Ska kolla om det står något på fälgen men förväntar mi
Hmm jo spräckte en sliten fälg på min gamla nishiki när jag pumpade max i det däcket förra sommaren. Blev en mysig promenad på 3 mil med trasig cykel. Fördel med skivbromsar på cx inga slitna fälgar.
Ska kolla om det står något på fälgen men förväntar mi
Quote from Funbeat user on 20 March 2013, 07:23På däcken står det, vad jag vet; endast maxtryck. Det tryck fabrikanten garanterar att däcket ska hålla för. I verkligheten tål den mera.
Så vilket tryck ska man då ha?
Beror på:
- Hur mycket du väger.
- Vilken sittställning du har.
- Vilka däck du har
På däcken står det, vad jag vet; endast maxtryck. Det tryck fabrikanten garanterar att däcket ska hålla för. I verkligheten tål den mera.
Så vilket tryck ska man då ha?
Beror på:
- Hur mycket du väger.
- Vilken sittställning du har.
- Vilka däck du har
Quote from Mattias Johansson on 20 March 2013, 07:43När det gäller racer 700*23 så brukar jag köra vikten/10 + 0,5 extra. Dvs 70 kg ?7,5 bar 80 kg ?8,5 bar.
Det burkar då bli kring tillverkarnas rekommendationer.
När det gäller racer 700*23 så brukar jag köra vikten/10 + 0,5 extra. Dvs 70 kg ?7,5 bar 80 kg ?8,5 bar.
Det burkar då bli kring tillverkarnas rekommendationer.
Quote from Mattias Johansson on 20 March 2013, 07:49Vintercykeln med dubbdäck brukar jag ligga på max vid barmark och är det snöiga/isvalliga vägar så håller jag lägre.
Samma gäller för MTB etc (cyklar inte MTB). Högre tryck=lättrullad, lägre tryck=bättre grepp.
Vintercykeln med dubbdäck brukar jag ligga på max vid barmark och är det snöiga/isvalliga vägar så håller jag lägre.
Samma gäller för MTB etc (cyklar inte MTB). Högre tryck=lättrullad, lägre tryck=bättre grepp.