Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTryck i cykeldäck?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur hårt ska jag pumpa mina däck?

1.Det står max 7 bar på däcket tycker att de är stenhårda redan vid 5 bar. Ska man som motionär ligga på max nivån eller 75-95%??

2.Om jag tänkt cykla på grusvägar ska jag då ha mer eller mindre tryck i däcken jämfört m

Vad har du för cykel (racer, mtb)?
Vad har du för storlek på däcket?
Vad väger du?

Merida cx3 jag väger 87kg. Däcken är 700*28c någon form av allround däck tror jag. Inte grova cx däck.

ja, vi nybörjare.. den där frågan hade jag med nytta utav! man lär sig något varje dag 😉

Jag har en Cube Cross Race Disc, På däcket står det 28x1,30 3,5-6bar och jag väger 67kg.

Men jag har för mig att cykelhandlaren sa 5 bar till mig.

1. ja max
2. ja max
3. ja max

Om du inte vill ha tyngre körning och få kämpa mer eller om du gillar att riskera klämpunka, då kan du ha lägre tryck.

Enda gångerna lägre tryck önskas, är exempelvis på snömodd eller i teknisk terräng med mtb, då är lägre

För att nyansera Bruces inlägg lite så kan det vara önskvärt att ha något lägre tryck av rena komfortskäl också. Blir det för stötigt kommer du ändå inte att orka cykla fort och har ingen glädje av ev. bättre rull.

Är du väldigt lätt så kan du också ha l

Hmm jo spräckte en sliten fälg på min gamla nishiki när jag pumpade max i det däcket förra sommaren. Blev en mysig promenad på 3 mil med trasig cykel. Fördel med skivbromsar på cx inga slitna fälgar.

Ska kolla om det står något på fälgen men förväntar mi

På däcken står det, vad jag vet; endast maxtryck. Det tryck fabrikanten garanterar att däcket ska hålla för. I verkligheten tål den mera.

Så vilket tryck ska man då ha?

Beror på:
- Hur mycket du väger.
- Vilken sittställning du har.
- Vilka däck du har

När det gäller racer 700*23 så brukar jag köra vikten/10 + 0,5 extra. Dvs 70 kg ?7,5 bar 80 kg ?8,5 bar.
Det burkar då bli kring tillverkarnas rekommendationer.

Vintercykeln med dubbdäck brukar jag ligga på max vid barmark och är det snöiga/isvalliga vägar så håller jag lägre.

Samma gäller för MTB etc (cyklar inte MTB). Högre tryck=lättrullad, lägre tryck=bättre grepp.

12