Quote from Guest on 9 March 2010, 08:39Zipp 404 eller Hed Stinger 6 för IM?
Erfarenheter?
Om valet faller på tub ska man då köra lim eller tufo tape?
Någon som har erfarenhet av tape?
Zipp 404 eller Hed Stinger 6 för IM?
Erfarenheter?
Om valet faller på tub ska man då köra lim eller tufo tape?
Någon som har erfarenhet av tape?
Quote from Funbeat user on 9 March 2010, 08:49Läs tester (gärna det tyska) det går egentligen bra med hjul från Mavic,ex Cosmic Carbone Premium som fått bättre än 404 vid flera tester.
Jag har kört Zipp 404 på linjelopp i cykel, det var bästa hjulen jag någonsin testat dock gick de sönder när jag tr
Läs tester (gärna det tyska) det går egentligen bra med hjul från Mavic,ex Cosmic Carbone Premium som fått bättre än 404 vid flera tester.
Jag har kört Zipp 404 på linjelopp i cykel, det var bästa hjulen jag någonsin testat dock gick de sönder när jag tr
Quote from j sollerman on 9 March 2010, 16:29Vilket blir det bästa setet med HED? 9 bak och 6 fram (disc är väl bättre men om man vill ha hjulen till linje också)?
Vilket blir det bästa setet med HED? 9 bak och 6 fram (disc är väl bättre men om man vill ha hjulen till linje också)?
Quote from Lars Mörrby on 9 March 2010, 16:44Följdfrågan blir väl också om det verkligen gör någon märkbar skillnad?
Jag inser att geometri skillnaden mellan en linjecykel och en tempo/triathlon cykel
kan göra en del skillnad i fart, i alla fall för lite bättre cyklister, eftersom man minskar luftm
Följdfrågan blir väl också om det verkligen gör någon märkbar skillnad?
Jag inser att geometri skillnaden mellan en linjecykel och en tempo/triathlon cykel
kan göra en del skillnad i fart, i alla fall för lite bättre cyklister, eftersom man minskar luftm
Quote from Funbeat user on 9 March 2010, 17:10Skillnaden mellan riktigt dåliga hjul, med tunga däck och tjocka slangar, jämfört med de bästa hjulen, lättrullade däck och tunna slangar (tub ger bara lägre rullmotstånd än kanttråd om man använder hårt lim, vilket ytterst få gör av praktiska skäl), kan
Skillnaden mellan riktigt dåliga hjul, med tunga däck och tjocka slangar, jämfört med de bästa hjulen, lättrullade däck och tunna slangar (tub ger bara lägre rullmotstånd än kanttråd om man använder hårt lim, vilket ytterst få gör av praktiska skäl), kan
Quote from Lars Mörrby on 9 March 2010, 18:56Jag vet att skillnaden är stor mellan breda däck och smala.
Men om du jämför ett hysat träningshjul (typ Fulcrum Racing 7) och tex ett
HED 3 Al hjul, bägge med kanttrådsdäck av samma dimension och samma däcktryck,
gör då fälgens aerodynamik någon mätbar
Jag vet att skillnaden är stor mellan breda däck och smala.
Men om du jämför ett hysat träningshjul (typ Fulcrum Racing 7) och tex ett
HED 3 Al hjul, bägge med kanttrådsdäck av samma dimension och samma däcktryck,
gör då fälgens aerodynamik någon mätbar
Quote from Funbeat user on 9 March 2010, 19:10Ja, det gör stor skillnad, och det är mer än bara fälgen i sig. Ekrarna spelar stor roll. Allra viktigast är förmodligen ekerinfästningen. Kantiga upphöjningar runt ekerhålen, plus exponerade nipplar är ingen bra kombination, till exempel.
Just den kombi
Ja, det gör stor skillnad, och det är mer än bara fälgen i sig. Ekrarna spelar stor roll. Allra viktigast är förmodligen ekerinfästningen. Kantiga upphöjningar runt ekerhålen, plus exponerade nipplar är ingen bra kombination, till exempel.
Just den kombi
Quote from Lars Mörrby on 9 March 2010, 20:23Tack för din input Rasmus.
Så pass mycket märks nog faktiskt. Jag tror att jag precis kom på något för önskelistan till födelsedagen...
Stort tack,
/B.
Tack för din input Rasmus.
Så pass mycket märks nog faktiskt. Jag tror att jag precis kom på något för önskelistan till födelsedagen...
Stort tack,
/B.
Quote from Funbeat user on 10 March 2010, 09:01Rasmus är en veritabel Veliocipedia!
Stort tack för intressant information. Visste inte att det var så stor skillnad mellan aerofälgar och vanliga.
Kanske skulle börja med att byta ut mina slitna Vittoria mot ett par fina Continental och pumpa däcken orde
Rasmus är en veritabel Veliocipedia!
Stort tack för intressant information. Visste inte att det var så stor skillnad mellan aerofälgar och vanliga.
Kanske skulle börja med att byta ut mina slitna Vittoria mot ett par fina Continental och pumpa däcken orde
Quote from Funbeat user on 10 March 2010, 09:47Nja, jämförelsen var mer mellan ganska kassa hjul och nåt av det bästa som finns, sett till aerodynamik. Så generalisera inte för mycket!
Nja, jämförelsen var mer mellan ganska kassa hjul och nåt av det bästa som finns, sett till aerodynamik. Så generalisera inte för mycket!