Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTubdäcksrekommendationer?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, som titeln lyder - någon som har några rekommendationer på vettiga tubdäck för triathlon på längre distanser? Jag värdesätter hållbarhet, lättrullat, grepp, pris, vikt i den ordningen typ.

FMB och Dugast är bäst om du kan leva med priset. Veloflex Extreme är också bra. Continental Sprinter och Continental Sprinter Gatorskin är bra allrounddäck med god slitstyrka, bra punkteringstålighet och bra rull.

Sakta i backarna... Skulle verkligen inte rekommendera FMB eller Dugast, Vittoria EVO CX till just triathlon, då dessa har innerslang i latex, jättebehagligt, lättrullat etcetera men de tappar ganska fort tryck så om cykeln ska stå länge i transition områ

Har kört med Vittoria EVO CX på Ironman, funkade utmärkt. Pumpade innan simstart så de trycket de tappat på två timmar kunde jag leva med. Alternativt kunde jag ju tryckt i någon bar extra.

Men det är klart vet man med sig att man ska tävla där man inte

Grym cykeltid på två timmar där - inkl sim 😉

Pro Tourcyklisterna klarar sig länge utan problem med trycket på sina tubdäck från ffa. FMB och Dugast så jag kan inte se varför en simpel triatlet inte skulle göra det.
Det är inga eoner vi pratar om. 🙂

Eller hur Torbjörn 🙂
Som jag tänker är det skillnaden mot att pumpa direkt innan cykelturen som bör vara det intressanta om det ska vara problem specifikt för triathlon alltså.
Annars går väl alla långa cykelturer med tubdäck bort?