Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Funderar på att gå över från "vanlig" kompass till tumkompass, eftersom jag aldrig någonsin tar riktig kompassgång utan kör mer riktning ( NV - NNV ).
Vad jag inte blir klok på är om det ska vara en höger eller vänster variant. Jag är högerhänt, och hålle

Jag har kompass och karta i höger, är högerhänt. Tror det är enklare att byta hand för kompassen än kartan av nån anledning men det beror väl på vilket av de två man använder mest

Eh... jag håller alltid kartan i vänster hand, och därför en tumkompass på vänster. Högerhanden är upptagen av pipen.

(Och så kontrolldef på vänster arm och Garmin på höger - för att den inte får plats på vänster och för att inte den ska stängas av när

Jag tror att de flesta som är högerhänta och springer med tumkompass har karta och kompass i vänster hand. Jag tror dock inte att det spelar så stor roll så länge du har kartan och tumkompassen i samma hand.

Inte för att jag orienterar så mycket nu för tiden. Men förra året tog jag mod till mig och köpte en tumkompass. Det gick bättre än vad jag trodde och funderade aldrig på detta med vilken hand. Kartan kvar i vänsterhanden så det var kompassen som fick byt

Köp en moscompass, minst lika bra för mindre än halva priset. (t+) Säljs "under bord" på större tävlingar, tex 25-mann, 10-mila, 43-kavlen (vaför börjar alla stora tävlingar med siffror?).

Har kart och kompass i vänster annas högerhänt. Har funderat på a

Precis vad jag behövde, nu kan jag lugnt fixa en vänstertumskompass.
Nu är det ju bara modellen kvar ...

Men det kan jag enkelt prova fram !!

Tusen tack för alla synpunkter och tips 🙂

Det som är grymt med Moscompass är att man kan vända på den och göra den till en för andra handen istället om man skulle ångrat sig!

Oj skrev fel i mitt. Håller båda i vänster

Oskar, det har jag inte tänkt på. Är ju brilliant!

12