Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUnderhåll av cykel
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Har egentligen ganska längre undrat över hur mycket man bör se över cykeln och när. Hur ofta smörjer ni? Hur ofta byter ni däck? Helt enkelt, hur mycket underhåll krävs för att cykeln ska fungera optimalt?

Racercykeln bör underhållas efter varje åktur, speciellt kedja, kassett osv.

Tumregel jag kör med är att om du blir svart av kedjan är det dags att göra rent den. Det samlas smuts i oljan när man kör och det är den smutsen som gör att oljan blir svart. S

Det här är en del som jag är urkass på, men nu MÅSTE jag försöka å fixa det själv, fast jag tycker det är... tråkigt 🙁

Men inför VR t ex så är det bra att försöka se till att grejerna är
i top, fixa nya däck osv!

Nya däck på VR är det som gäller ja 🙂
Tror du Nicke har hajat det?

*LER*
Jag hoppas det!
Annars har vi ju ett roligt och långt samtalsämne under M6 å tja, varje gång vi träffas 🙂

ett nytt smeknamn: - 7:an 😉

Linus Helmestam, Malmö skrev:
> Racercykeln bör underhållas efter varje åktur, speciellt kedja, kassett osv.
> Tumregel jag kör med är att om du blir svart av kedjan är det dags att göra rent den.
och
> Före varje åktur är det bra att spraya på lite kedje

Tjena Håkan,

Aha, ja jag väntar inte ett par timmar och låter oljan tränga in, däremot brukar jag torka av allt innan jag börjar cykla, så att det överflödiga försvinner.

Ska nog ta ditt råd och smörja hojjen några timmar innan jag sticker ut. Tack så m

Jag märkte när jag började cykla mycket för några år sedan att kedjan slets rätt fort om man inte höll efter den. Köpte man en ny kedja var redan kassetten och framdrev så slitna att det var bara att byta hela drivlinan. Om man håller efter drivlinan kan

Avfettning "torkar" ut metallen, bättre med diesel eller fotogen.

Annars kör jag med 3-4 kedjor per år/ 1400-1500 mil. Funkar utmärkt.