Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykeluppförsbacke vs motvind
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har rätt platt på mina träningsrundor och i brist på uppförsbackar så får jag hålla tillgodo med motvind.
Så jag har funderat på vad en viss vindstyrka kan motsvara i backlutning. Givet att vägunderlag och hastighet är konstant på ett ekipage på 100kg

Det är bara i en vindtunnel som du har jämn o konstant vind.

Hvi man sykler med en hastighet på 40 km/t, vindstille, hendene oppe på bremsehendlene og vanlig asfalt med normal friksjon, må rytteren yte 351 watt.

Med en motvind på 18 km/t ( 5 m/s ), må rytteren nå yte 685 watt med samme sittestilling. for å hold

Hej,

Sheldon Brown har skrivit lite om det där.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/formulas.htm

Om jag tolkar honom rätt och dessutom förenklar lite (genom att t ex anta att cykla i 5 m/s motvind är likvärdigt med att cykla 5 m/s snabbare i vinds

Tack, det var precis det jag funderade över, noggrannare än så behövs inte. Mest kul att se ungefär vad det motsvarar. Sheldon har alltid svar 😉 Då blir det "backträning" i eftermiddag. 12 m/s medelvind med 20 m/s i byarna. Rakt in i vinden ut, sen blir

Bra.

För egen del verkar det som att jag får en del medvind hem i eftermiddag. Bra i regnet.

Mvh Marcus

Sittställning måste ju ha en stor påverkan.

Skillnaden på luftmotstånden mellan att sitta rakt upp och "racer-ställning" måste vara avsevärd.

Jag får vansinnig motvind hem. Tur man har tempopinnar på cykeln.

Medvinden var rolig tills jag fick punktering i 48 knyck...

Dagens träning i 9m/s vind var inte jobbig utan anledning med andra ord....

12