Quote from Guest on 24 August 2010, 10:03Jag har rätt platt på mina träningsrundor och i brist på uppförsbackar så får jag hålla tillgodo med motvind.
Så jag har funderat på vad en viss vindstyrka kan motsvara i backlutning. Givet att vägunderlag och hastighet är konstant på ett ekipage på 100kg
Jag har rätt platt på mina träningsrundor och i brist på uppförsbackar så får jag hålla tillgodo med motvind.
Så jag har funderat på vad en viss vindstyrka kan motsvara i backlutning. Givet att vägunderlag och hastighet är konstant på ett ekipage på 100kg
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 10:13Det är bara i en vindtunnel som du har jämn o konstant vind.
Det är bara i en vindtunnel som du har jämn o konstant vind.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 10:49Hvi man sykler med en hastighet på 40 km/t, vindstille, hendene oppe på bremsehendlene og vanlig asfalt med normal friksjon, må rytteren yte 351 watt.
Med en motvind på 18 km/t ( 5 m/s ), må rytteren nå yte 685 watt med samme sittestilling. for å hold
Hvi man sykler med en hastighet på 40 km/t, vindstille, hendene oppe på bremsehendlene og vanlig asfalt med normal friksjon, må rytteren yte 351 watt.
Med en motvind på 18 km/t ( 5 m/s ), må rytteren nå yte 685 watt med samme sittestilling. for å hold
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 11:03Hej,
Sheldon Brown har skrivit lite om det där.
http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/formulas.htm
Om jag tolkar honom rätt och dessutom förenklar lite (genom att t ex anta att cykla i 5 m/s motvind är likvärdigt med att cykla 5 m/s snabbare i vinds
Hej,
Sheldon Brown har skrivit lite om det där.
http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/formulas.htm
Om jag tolkar honom rätt och dessutom förenklar lite (genom att t ex anta att cykla i 5 m/s motvind är likvärdigt med att cykla 5 m/s snabbare i vinds
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 11:15Tack, det var precis det jag funderade över, noggrannare än så behövs inte. Mest kul att se ungefär vad det motsvarar. Sheldon har alltid svar 😉 Då blir det "backträning" i eftermiddag. 12 m/s medelvind med 20 m/s i byarna. Rakt in i vinden ut, sen blir
Tack, det var precis det jag funderade över, noggrannare än så behövs inte. Mest kul att se ungefär vad det motsvarar. Sheldon har alltid svar 😉 Då blir det "backträning" i eftermiddag. 12 m/s medelvind med 20 m/s i byarna. Rakt in i vinden ut, sen blir
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 11:30Bra.
För egen del verkar det som att jag får en del medvind hem i eftermiddag. Bra i regnet.
Mvh Marcus
Bra.
För egen del verkar det som att jag får en del medvind hem i eftermiddag. Bra i regnet.
Mvh Marcus
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 16:25Sittställning måste ju ha en stor påverkan.
Skillnaden på luftmotstånden mellan att sitta rakt upp och "racer-ställning" måste vara avsevärd.
Sittställning måste ju ha en stor påverkan.
Skillnaden på luftmotstånden mellan att sitta rakt upp och "racer-ställning" måste vara avsevärd.
Quote from Jonas Täng on 24 August 2010, 16:27Jag får vansinnig motvind hem. Tur man har tempopinnar på cykeln.
Jag får vansinnig motvind hem. Tur man har tempopinnar på cykeln.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 18:45Medvinden var rolig tills jag fick punktering i 48 knyck...
Medvinden var rolig tills jag fick punktering i 48 knyck...
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 23:33Dagens träning i 9m/s vind var inte jobbig utan anledning med andra ord....
Dagens träning i 9m/s vind var inte jobbig utan anledning med andra ord....