Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUpplägg av intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

En fråga. Hur ska jag lägga upp mina intervaller?

Nu kör jag:
Backintervaller (hög motstånd) 4 st 2 min och 2 min vila emellan
Tröskel intervaller (90% av max) 6 st 6 min och 2 min vila emellan
Syreupptagnings träning (80 av max)

>>Syreupptagnings träning (80 av max) ?????

8min / vila 2 min. kör 4st totalt = 40min.

Hej har du en pinarello behöver man väll knappt träna? :0)

Jag är ingen världsmästare ,men jag gick och mätte mitt vo2max,tipset att öka syreuppptagningen från fittforfight i lund var att köra 4-8st 4min intervaller med 4minuters vila.på 90% av maxpuls.

Har provat några gånger att köra intervall som börjar med 10 minuter för att sedan minska till 8, 6, 4, 2, 1, 1 minutersintervaller. Vilar med två minuters mellanrum mellan intervallen. Det blir både lite längre uthållighet och maxkörning på slutet.

Jon

10 intervallpass på 14 dagar?

Skulle jag också göra om jag hade disciplinen, motivationen etc. Men det är ju tanken som räknas.

Ja jag fick det tipset av fittfor fight i lund efter lactate test.Sedan om det är rätt eller fel det vet inte jag.Bara antog att det kunde stämma då man betlar en massa pengar för testet och tipsen.

10 intervall på 14 dagar,anpassat till mig och mitt vo2

Värt att tänka på iallafall om man är lite äldre är att just vo2max är svårt att förbättra medans lokal förmåga (benen) är mer lätttränade. Därför är styrkeintervaller inte alls dumt, dvs lägre kadens med mer belastning.

styrkeintervaller låter intressant,men hur ofta o hur mycket?

Styrkeintervaller brukar jag köra på platten, blir lite samma effekt som motvind för det har vi ju aldrig någon i Skåne...(#)
Däremot hade vi dåligt av den varan när jag bodde i Västerbotten.
Det ger lite extra än att bara "ta i".

Hursomhelst så växlar d

12