Quote from Guest on 14 April 2013, 11:35Jag har köpt en cykel och jag har anmält mig till tjejvättern men pga vinter har jag ännu inte börjat träna på min nya cykel. Men trots is och grus är mitt största problem att jag inte vet hur jag ska lägga upp träningen.
Jag tränar redan en del. Vilka är
Jag har köpt en cykel och jag har anmält mig till tjejvättern men pga vinter har jag ännu inte börjat träna på min nya cykel. Men trots is och grus är mitt största problem att jag inte vet hur jag ska lägga upp träningen.
Jag tränar redan en del. Vilka är
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 11:45Utan att gå på för mycket detaljer så verkar ett vanligt grundupplägg vara 2 kortare intensiva pass samt ett långt lugnt i veckan. Sen om man ger sig in på puls, effektmätare eller bara cyklar för att det är kul är upp till var och en (jag hör till de sis
Utan att gå på för mycket detaljer så verkar ett vanligt grundupplägg vara 2 kortare intensiva pass samt ett långt lugnt i veckan. Sen om man ger sig in på puls, effektmätare eller bara cyklar för att det är kul är upp till var och en (jag hör till de sis
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 11:47Kolla gärna om inte den lokala cykelklubben har nån nybörjarkurs så här på vårkanten. Det kan vara en bra investering i kunskap.
Kolla gärna om inte den lokala cykelklubben har nån nybörjarkurs så här på vårkanten. Det kan vara en bra investering i kunskap.
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 17:30Tack! jag körde min första runda innan, drygt 2 mil. Jag har ingen vana alls med att sitta fast med fötterna vilket jag märkte när jag var på väg rakt i baken med fötterna fast, men jag fick lös en fot i sista sekund.
vad skulle ni säga är ett långt pas
Tack! jag körde min första runda innan, drygt 2 mil. Jag har ingen vana alls med att sitta fast med fötterna vilket jag märkte när jag var på väg rakt i baken med fötterna fast, men jag fick lös en fot i sista sekund.
vad skulle ni säga är ett långt pas
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 17:38Kort pass = 2,5-3 mil. Långt pass = 7-10 mil och uppåt.
Vill du få cykelvana så ska du cykla. Den grenspecifika träningen är jätteviktig, det finns ingen "ersättningsträning" på gymmet för den. Det är ju bara ca 8-10(?) veckor kvar till TjejVättern, så j
Kort pass = 2,5-3 mil. Långt pass = 7-10 mil och uppåt.
Vill du få cykelvana så ska du cykla. Den grenspecifika träningen är jätteviktig, det finns ingen "ersättningsträning" på gymmet för den. Det är ju bara ca 8-10(?) veckor kvar till TjejVättern, så j
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 21:20Nu när det är kallt å jäkligt ute kan du ta kortare rundor ute och köra spinning inne.
Se till att ha öronlappar under hjälmen, varma handskar och skoskydd så att du inte fryser ihjäl ute. Korta uterundor på max 1,5 timmar tills vädret blir bättre, 2-3
Nu när det är kallt å jäkligt ute kan du ta kortare rundor ute och köra spinning inne.
Se till att ha öronlappar under hjälmen, varma handskar och skoskydd så att du inte fryser ihjäl ute. Korta uterundor på max 1,5 timmar tills vädret blir bättre, 2-3
Quote from Funbeat user on 14 April 2013, 21:59Tack för tipsen! nu vet jag bättre hur jag kan lägga upp träningen 🙂
Tack för tipsen! nu vet jag bättre hur jag kan lägga upp träningen 🙂
Quote from Funbeat user on 15 April 2013, 07:43Det går inte att träna X antal mil bara får någon tycker det är "lagom".
Man kan inte heller direkt cykla långa sträckor utan att ha grunden för det.
(Visst kan man, men det blir inte någon skön tur!)I stället gäller det att utgå från den nivå man är på
Det går inte att träna X antal mil bara får någon tycker det är "lagom".
Man kan inte heller direkt cykla långa sträckor utan att ha grunden för det.
(Visst kan man, men det blir inte någon skön tur!)
I stället gäller det att utgå från den nivå man är på
Quote from Funbeat user on 15 April 2013, 12:09Det vanligaste felet som nybörjare gör är att man cyklar för långsamt på de korta passen och för snabbt på det långa - skillnaden blir helt enkelt för liten.
Om du inte vill börja med pulsmätare, så kan en tumregel vara att när du drar på på de korta pass
Det vanligaste felet som nybörjare gör är att man cyklar för långsamt på de korta passen och för snabbt på det långa - skillnaden blir helt enkelt för liten.
Om du inte vill börja med pulsmätare, så kan en tumregel vara att när du drar på på de korta pass