Quote from Guest on 17 October 2012, 16:37Nybörjarfråga: Hur mycket påverkar upp- respektive nedströms? Och hur snabbt "rinner" en älv i genomsnitt tro?
Nybörjarfråga: Hur mycket påverkar upp- respektive nedströms? Och hur snabbt "rinner" en älv i genomsnitt tro?
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 16:47det bero på hur stark strömen är och hur bra din frisims teknik är
finns ingen enkel svar
det bero på hur stark strömen är och hur bra din frisims teknik är
finns ingen enkel svar
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 17:16Leif, du har erfarenhet av Kalixälven, Ume älv och Ångermanälven. Du borde kunna doktorera på älvar.
ED. 😉
Leif, du har erfarenhet av Kalixälven, Ume älv och Ångermanälven. Du borde kunna doktorera på älvar.
ED. 😉
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 10:06Du bor ju nära Sollefteå, så testa Ångermannasimmet några gånger om du inte redan gjort det. Då kan du få känna på skillnaden i ström eftersom tävlingen går precis nedströms från kraftverket och det skiljer en hel del beroende på vilken tappningstakt dom
Du bor ju nära Sollefteå, så testa Ångermannasimmet några gånger om du inte redan gjort det. Då kan du få känna på skillnaden i ström eftersom tävlingen går precis nedströms från kraftverket och det skiljer en hel del beroende på vilken tappningstakt dom
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 11:47Anders: Erfarenhet var att ta i. Jag håller just på att lära mig crawla inomhus. Tänkte satsa på öppet vatten i sommar 🙂
Men jag hoppas kunna bygga på erfarenheten med några lopp i framtiden, tack för tipset om Ångermannaloppet Stefan.
Anders: Erfarenhet var att ta i. Jag håller just på att lära mig crawla inomhus. Tänkte satsa på öppet vatten i sommar 🙂
Men jag hoppas kunna bygga på erfarenheten med några lopp i framtiden, tack för tipset om Ångermannaloppet Stefan.
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 19:36Simmade Åsimningen (tyvärr numera nerlagdt) i Nyköping 2002! Där var ett parti vill jag minnas, där man bara flöt med i strömmen ca 50 m! Helt underbar känsla! För övrigt var det lättsimmade 2700 m då allt simmande var nedströms!
Simmade Åsimningen (tyvärr numera nerlagdt) i Nyköping 2002! Där var ett parti vill jag minnas, där man bara flöt med i strömmen ca 50 m! Helt underbar känsla! För övrigt var det lättsimmade 2700 m då allt simmande var nedströms!
Quote from Funbeat user on 19 October 2012, 15:36Som sagt det beror väl på årstid och år och älv?
Minns när min mamma fick för sig att simma i Torne Älv. Motströms. Min minnesbild är att hon kom en meter på en kvart - förmodligen tog det bara fem minuter, och hon kanske kom fem meter.
Som sagt det beror väl på årstid och år och älv?
Minns när min mamma fick för sig att simma i Torne Älv. Motströms. Min minnesbild är att hon kom en meter på en kvart - förmodligen tog det bara fem minuter, och hon kanske kom fem meter.
Quote from Funbeat user on 19 October 2012, 16:30Så det är inte så enkelt att om älven flyter i 1km/h och jag simmar i 3km/h så gör jag 4km/h nedströms? 🙂
Så det är inte så enkelt att om älven flyter i 1km/h och jag simmar i 3km/h så gör jag 4km/h nedströms? 🙂
Quote from Funbeat user on 21 October 2012, 22:33Jo
Jo
Quote from Funbeat user on 1 November 2012, 21:07Strömmarna spelar all roll.
Just Ångermannasimmet som Stefan skriver om ställer det verkligen till sin spets. Första delen försöker man simma mitt uti fåran för att dra nytta av strömmarna, sen rundan man ön och så simmar man så slickat mot strandkanten
Strömmarna spelar all roll.
Just Ångermannasimmet som Stefan skriver om ställer det verkligen till sin spets. Första delen försöker man simma mitt uti fåran för att dra nytta av strömmarna, sen rundan man ön och så simmar man så slickat mot strandkanten