Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningUppströms / nedströms
You need to log in to create posts and topics.

Nybörjarfråga: Hur mycket påverkar upp- respektive nedströms? Och hur snabbt "rinner" en älv i genomsnitt tro?

det bero på hur stark strömen är och hur bra din frisims teknik är

finns ingen enkel svar

Leif, du har erfarenhet av Kalixälven, Ume älv och Ångermanälven. Du borde kunna doktorera på älvar.

ED. 😉

Du bor ju nära Sollefteå, så testa Ångermannasimmet några gånger om du inte redan gjort det. Då kan du få känna på skillnaden i ström eftersom tävlingen går precis nedströms från kraftverket och det skiljer en hel del beroende på vilken tappningstakt dom

Anders: Erfarenhet var att ta i. Jag håller just på att lära mig crawla inomhus. Tänkte satsa på öppet vatten i sommar 🙂

Men jag hoppas kunna bygga på erfarenheten med några lopp i framtiden, tack för tipset om Ångermannaloppet Stefan.

Simmade Åsimningen (tyvärr numera nerlagdt) i Nyköping 2002! Där var ett parti vill jag minnas, där man bara flöt med i strömmen ca 50 m! Helt underbar känsla! För övrigt var det lättsimmade 2700 m då allt simmande var nedströms!

Som sagt det beror väl på årstid och år och älv?
Minns när min mamma fick för sig att simma i Torne Älv. Motströms. Min minnesbild är att hon kom en meter på en kvart - förmodligen tog det bara fem minuter, och hon kanske kom fem meter.

Så det är inte så enkelt att om älven flyter i 1km/h och jag simmar i 3km/h så gör jag 4km/h nedströms? 🙂

Jo

Strömmarna spelar all roll.

Just Ångermannasimmet som Stefan skriver om ställer det verkligen till sin spets. Första delen försöker man simma mitt uti fåran för att dra nytta av strömmarna, sen rundan man ön och så simmar man så slickat mot strandkanten