Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningUtblåset
You need to log in to create posts and topics.

Har simmat hyfsat mycket de senaste tre åren och tiderna blir sakta allt bättre 🙂 Min simteknik är ok, undantaget andningen. Simmar tretakt eller femtakt och då jag andas in håller jag andan ända tills det är dags att andas nästa gång. Det är inte specie

Jag är långt ifrån en bra simmare, men min andning funkar rätt bra.

Jag "sipprar" ut luft genom näsan i princip hela tiden jag är under vattnet. Då är jag tom och redo för nytt andetag när jag vänder upp för att andas. Avslappnat och fint.

För att inte

Varför använder du ens 5-takt? Jag skulle få mer ryckig andning med 5-takt. Man behöver mer luft under den tiden och om man inte blåser ut luften under ytan så blir det väldigt ont om tid för dig att både blåsa ut och dra in luft.

Använd 3-takt istället

Jag växlar mellan 3-takt och 5-takt beroende på hur mycket jag tar i.

5-takten ger en lugnare och bättre teknik.
Vid andning så tar jag lite annorlunda armtag och det stör rytmen.

Är nybörjare så det kan vara därför armtaget vid andning inte stämmer så

Är väl bara att träna på det, simma 50m serier där du endast fokuserar på att blåsa ut i rätt takt. Själv blandar jag allt från 2- till ibland 7-takt, oftast dock 3-takt.

Är man nybörjare på crawl, är det viktigare att först har en bra avslappnad och bra simteknik, innan man börjar med avancerade övningar som 3- eller 5-taktsandning.

Om man har problem med att bli av med luften, tycker jag det indikerar att man behöver tr

3-takts andning är överlägset bäst att träna på. Då får man symmetri i kroppen. Kör man 2-takt (eller 4-takt) blir det lätt att man ligger lite på ena sidan och inte sträcker ut maximalt när man inte andas. Själv kör jag bara 5-takt när det skall vara så

tack för alla svaren 🙂

Jo min simteknik skulle absolut kunna bli bättre. Ska ta till mig det ni sa 😉
Det där med att andas på samma sida hela tiden har jag inte riktigt fattat. Blir lite sne i kroppen på något sätt. Tvåtakt är typ omöjligt. Blir som en