Quote from Guest on 3 May 2007, 11:14Ska till att byta kedja och kedjekrans.
Kollade kransen och räknade kuggar (minsta 0ch största), antal drev.
På min gamla Crecsent Nano sitter det en åttadelad krans med 12 kuggar på det minsta drevet och 23 på det största.När jag ringde och beställde t
Ska till att byta kedja och kedjekrans.
Kollade kransen och räknade kuggar (minsta 0ch största), antal drev.
På min gamla Crecsent Nano sitter det en åttadelad krans med 12 kuggar på det minsta drevet och 23 på det största.
När jag ringde och beställde t
Quote from Fredrik Närenfors on 3 May 2007, 11:24Beror alldeles på vilken kadens du traampar på och hur backigt det är.
Jag har 11-21 hemma i Stockholmstrakten där det inte finns några backar att tala om.
Nere i Laholm sätter jag på en 13-27 och det känns för lite.
12-25 är en vanlig kompromiss som ofta
Beror alldeles på vilken kadens du traampar på och hur backigt det är.
Jag har 11-21 hemma i Stockholmstrakten där det inte finns några backar att tala om.
Nere i Laholm sätter jag på en 13-27 och det känns för lite.
12-25 är en vanlig kompromiss som ofta
Quote from Lena O on 3 May 2007, 11:27Håller med Per ---
men har du inte råd, tis o lust att byta fram o tillbaka försök att hitta något med en så stort spektrum som möjligt utan att klivet mellan 2 kranser bli för mycket någonstans.Jag byt i år från 8 till 9 delat
52/39 fram, 12-26bak. Fun
Håller med Per ---
men har du inte råd, tis o lust att byta fram o tillbaka försök att hitta något med en så stort spektrum som möjligt utan att klivet mellan 2 kranser bli för mycket någonstans.
Jag byt i år från 8 till 9 delat
52/39 fram, 12-26bak. Fun
Quote from Funbeat user on 3 May 2007, 12:47Tack för dessa svar.
Brukar försöka nå en kadens på 90 men ligger kanske något under om jag inte räknar tramtagen.Kände mig lite dum när han (reparatören) tyckte att jag hade för många kuggar på lättaste drevet.
Hördes på honom att just 12-23 var en va
Tack för dessa svar.
Brukar försöka nå en kadens på 90 men ligger kanske något under om jag inte räknar tramtagen.
Kände mig lite dum när han (reparatören) tyckte att jag hade för många kuggar på lättaste drevet.
Hördes på honom att just 12-23 var en va
Quote from Emma Sjöberg on 3 May 2007, 17:58Att du måste ha en kedjepiska??
Jag har cyklat i Härnösan på 12-25 (tror jag det var)! Det funkade. Har du klarat dej hittills i Härnösand på den utväxlingen, varför skulle du inte fortsätta fixa cyklingen?? Visst, byter man miljö, Laholm t ex, ja då är
Att du måste ha en kedjepiska??
Jag har cyklat i Härnösan på 12-25 (tror jag det var)! Det funkade. Har du klarat dej hittills i Härnösand på den utväxlingen, varför skulle du inte fortsätta fixa cyklingen?? Visst, byter man miljö, Laholm t ex, ja då är
Quote from ellen olsson on 3 May 2007, 19:17> Hördes på honom att just 12-23 var en variant som kommit de senaste åren. Är det så?
Det beror väl på vad man menar med "de senaste åren". 12-23 har funnits rätt många år även om 11-23 nog(?) är vanligare. Din LBS-nisse (LBS=Local Bike Shop) kanske drö
> Hördes på honom att just 12-23 var en variant som kommit de senaste åren. Är det så?
Det beror väl på vad man menar med "de senaste åren". 12-23 har funnits rätt många år även om 11-23 nog(?) är vanligare. Din LBS-nisse (LBS=Local Bike Shop) kanske drö
Quote from Funbeat user on 3 May 2007, 23:32Håller med Per. Med en bakkrans på 12-25 så klarar du det mesta (undantaget Laholm). Med en kadens på 90 så ger 53/12 en fart på ca 50 km/timmen, inte många som orkar ligga och veva på den utväxlingen, möjligtvis vid hemlängtan, medvind och lite utförslut
Håller med Per. Med en bakkrans på 12-25 så klarar du det mesta (undantaget Laholm). Med en kadens på 90 så ger 53/12 en fart på ca 50 km/timmen, inte många som orkar ligga och veva på den utväxlingen, möjligtvis vid hemlängtan, medvind och lite utförslut
Quote from Lena O on 3 May 2007, 23:49Jag klarade Laholm i fjol med 42/23 ... det var inte alltid kul men det gick ... hade gärna sparat kraften med 39/26 ... vilket det bli i år
Jag klarade Laholm i fjol med 42/23 ... det var inte alltid kul men det gick ... hade gärna sparat kraften med 39/26 ... vilket det bli i år
Quote from Funbeat user on 13 May 2007, 22:23Det vart en likadan (12-23) kedjekrans som satt på tidigare.
Fick den bytt + kedja och två kedjor i reserv för 450 spänn.
Så fick jag prova på att göra jobbet själv.Min LBS (Lokal Bike Shop) är en pensionerad serviceman för landslaget.
(För många år sed
Det vart en likadan (12-23) kedjekrans som satt på tidigare.
Fick den bytt + kedja och två kedjor i reserv för 450 spänn.
Så fick jag prova på att göra jobbet själv.
Min LBS (Lokal Bike Shop) är en pensionerad serviceman för landslaget.
(För många år sed