Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVåga mig på Vidösternsimmet?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej erfarna långsimmare!

Jag funderar på att slutligen våga anmäla mig till Vidösternsimmet nästa sommar. Jag tycker dock att det är svårt att vet hur snabb jag måste vara för att klara reptiderna.

Jag lärde mig crawla för ett par år sedan och är inte s

jag har simmat tre gånger, men har kanske lite mer simbakgrund än dig.

för att bedöma om du kan klara max tid

först max tid är 1:50. då ska man simma 3700m så du behöver simma under 2:58/100m

nästa cut off time är efter 7600m 4 timmar. eller 3900m på

Så min tips är öka din tränings mängd upp långsam från nu till maj. Gärna till en nivå där du kan simma 10km/vecka. Sedan maj-aug test simma 5-10km 2-3 ggr så du lära känner hur mycket energi du skulle behöver.

Träna att simma 20min för att värma upp se

Tack Ryan för dina utförliga råd!

Jättebra, det är precis det jag funderar på och som har varit svårt för mig att få kläm på via deras hemsida. Satsar på en sådan uppladdning som du beskriver, även om 10 km/v känns orimligt nu. Det får bli en uppbyggnad

jag minns inte att den har blivit fullbokat innan.

men jag tror siste anmälning är ca en månad innan start.

10km/vecka är inte så svårt om man kommer upp till 4 pass/vecka. man ska träna runt 3:00/100m. så det bli ca 75min simning.

bättre att satsa p

Jag tror 2017 är första året de ens har en begränsning, och den är på 100 startande vilket är mer än det varit någon gång (tror jag).

På Facebook fick de frågan ”Brukar platserna för 21km ta slut?”

Där blev svaret:

”Det korta svaret är nej.

Det lång

Också sugen på Vidöstern men aldrig vågat ta steget. Har intalat mig tidigare efter diverse ironmansimdistanser och ett par swimruns att "hur svårt kan det vara?", det är ju bara längre, inte hårdare.

Men i somras simmade jag Husarö Runt, 6.2km och fick

Ja, det är verkligen långt och har man lite otur med väder och vind kan det bli extra tufft, som det blev i år då ovanligt många fick bryta på grund av vågorna och temperaturen. Men det är också ett otroligt bra arrangemang, jag var jätteimponerad av det!

Tack före jättebra input alla! Tänker att jag satsar på att klara det och så får jag utvärdera hur det känns i början av året om jag kommit så långt som jag behöver och har en rimlig chans att klara det.

Har simmat Forsbackarännet 21 km två gånger, så ja

Låter som du är bättre förberedd än jag var 🙂 Jag har visserligen simmat mycket totalt, men utomhus hade jag bara simmat 7 km som längst, innan Vidöstern. Tror det finns en stor mental fördel av att ha vana av långa lopp och att ha kört hela sträckan in

12