Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ni som är vana tempocyklister, snälla säg att ni hade lite ställtid innan det kändes sjysst i aeroposition? 😉 Jag har kört mycket med tempopinnar på min racer och cyklat snabbt (mina snabbaste rundor/lopp) och bekvämt så. Nu har jag kört 4 pass på min ny

Om din lodning är Knä över tå nageln så sitter du rätt bra.

I början kände jag att allt var skumt till jag gick en bikefit.
Höjde sadeln, kortade styrstammen, sänkte styret, klossarna långt bak och lodade mitt knä över stortå nageln.

cyklade IM Kalma

Jag tror att du är inne på rätt spår. En av anledningarna med sittpositionen är att spara baksida lår till löpningen och då belastas ju framsida lår och rumpan hårdare än på en landsvägshoj.

Efter tips så höjde jag sadeln ca 1 cm - och kunde plötsligt utan bekymmer ligga i tempoställning och mata 90-kadens i 50 minuter!!! Härligt!! Att så "liten" skillnad i inställning av cykeln kan göra sån enorm skillnad.... Trodde igår att mina ben var hel

Härligt och sjukt att små skillnader kan göra mycket!

🙂

1 cm höjning av sadeln kort efter en bike fit får mig att undra. Det är en ganska kraftig höjning och sadelhöjden får nog ändå anses ganska grundläggande i en bike fit.

Men det är ju bra att det hjälpte. Då får man väl vara nöjd och glad. Fast ge akt så

Ja, det känns förstås inte bra att inte bike fit:en var bättre än så.... Men det gav verkligen en enormt stor skillnad, känns riktigt bra nu! Ska låta det vara så här ett par pass nu så får jag se om jag justerar någon millimeter till sen...

Jag tycker det är värre med att vänja nacken i tempoställning, fast och andra sidan är jag lika ovan när jag ligger i bocken. Måste bero på att jag behöver träna rygg/mage ännu mera?

Det här med nacke i tempo.
Tanken är inte att titta rakt fram, låter äckligt med försök titta lite snett nedåt.
Titta upp bara lite då och då. 😉

En TT-position skiljer sig mycket från den mer upprätta sittställningen på en racer. Inget märkvärdigt att du känner av det i muskulaturen. Det är dessutom svårare, eller tar i alla fall längre tid att känna sig bekväm på en tempocykel på trainern än på e