Quote from Guest on 18 May 2011, 10:13Jag har just skaffat mig en racer, aluminiumram. Har cyklat några mil och inser att cykeln ska skötas. Har hört någonstans att man inte ska använda högtryckssprutan. Någon sa att man ska tvätta cykeln med vatten och diskmedel för att sedan spola av den. J
Jag har just skaffat mig en racer, aluminiumram. Har cyklat några mil och inser att cykeln ska skötas. Har hört någonstans att man inte ska använda högtryckssprutan. Någon sa att man ska tvätta cykeln med vatten och diskmedel för att sedan spola av den. J
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 10:23Detta var ett bra inlägg. Precis detta funderar jag med på. Har kolfiberram. och bara använt vatten än så länge. Väntar med spänning på vad du får för svar.
Detta var ett bra inlägg. Precis detta funderar jag med på. Har kolfiberram. och bara använt vatten än så länge. Väntar med spänning på vad du får för svar.
Quote from Rasmus Olsson on 18 May 2011, 10:55Enkel åtgärd när det gäller kedjan, är att ta en gammal strumpa eller handduk, och hålla runt kedjan å veva runt. Alltså torka av den efter varje tur. Då får du bort det värsta.
Sen lägga på några droppar olja på insidan, alltså det som kommer i kontakt
Enkel åtgärd när det gäller kedjan, är att ta en gammal strumpa eller handduk, och hålla runt kedjan å veva runt. Alltså torka av den efter varje tur. Då får du bort det värsta.
Sen lägga på några droppar olja på insidan, alltså det som kommer i kontakt
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 11:07Högtrycksspruta behövs inte om man tvättar av cykeln med jämna tidsintervall. Områden där man inte ska spruta, varken med vattenslang eller högtrycksspruta är vid hjul-naven,vevpartiets lager och styrlagren.
Högtrycksspruta behövs inte om man tvättar av cykeln med jämna tidsintervall. Områden där man inte ska spruta, varken med vattenslang eller högtrycksspruta är vid hjul-naven,vevpartiets lager och styrlagren.
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 11:08Hej,
Utan att vara någon expert är detta ändå som jag fattat det:
Ur ett rent mekaniskt/hållbarhets/slitage-perspektiv så är det i stort sett bara drivlinan (framdrev, kedja, kassett) man behöver bry sig om. Idealet är väl att tvätta (vatten+diskmedel+d
Hej,
Utan att vara någon expert är detta ändå som jag fattat det:
Ur ett rent mekaniskt/hållbarhets/slitage-perspektiv så är det i stort sett bara drivlinan (framdrev, kedja, kassett) man behöver bry sig om. Idealet är väl att tvätta (vatten+diskmedel+d
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 11:42Jag brukar ta med mig en halv kökssvamp med schampo i en påse och stanna vid macken som ligger närmast på vägen hem.
Betydligt trevligare att ta in en ren cykel i hallen än en lortig. Jag går från fina till smutsiga ytor:Spola av med vatten
Löddriga sv
Jag brukar ta med mig en halv kökssvamp med schampo i en påse och stanna vid macken som ligger närmast på vägen hem.
Betydligt trevligare att ta in en ren cykel i hallen än en lortig. Jag går från fina till smutsiga ytor:
Spola av med vatten
Löddriga sv
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 16:43Det är underbart med alla som har pysslat om cykeln innan och har erfarenhet av det.
Jag förstår att ni i stort sett tvättar av cykeln med vatten och ev yes.
Ni kanske stryker av kjedjan med svamp eller en strumpa. Man ska smörja kjedjan efter tvätten o
Det är underbart med alla som har pysslat om cykeln innan och har erfarenhet av det.
Jag förstår att ni i stort sett tvättar av cykeln med vatten och ev yes.
Ni kanske stryker av kjedjan med svamp eller en strumpa. Man ska smörja kjedjan efter tvätten o
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 17:06Håller med om med mesta som skrivits tidigare i tråden.
Däremot är mycket enklare att använda teflonspray i sprayburk för smörjning av kedjan. Spruta på insidan av kedjan vid bakväxeln och snurra runt kedjan. Håll sedan en trasa runt kedjan och dra bort
Håller med om med mesta som skrivits tidigare i tråden.
Däremot är mycket enklare att använda teflonspray i sprayburk för smörjning av kedjan. Spruta på insidan av kedjan vid bakväxeln och snurra runt kedjan. Håll sedan en trasa runt kedjan och dra bort
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 17:37Og etter at alt er rent å pent, polerer man rammen med bilpolish.
Da blir den lettere å få den ren nestegang, samtidig som den skinner litt mer. 😉
Og etter at alt er rent å pent, polerer man rammen med bilpolish.
Da blir den lettere å få den ren nestegang, samtidig som den skinner litt mer. 😉
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 18:15Biltemas kedjetvätt rekommenderas inte, tyckte det var mest trassligt att få det att funka, men det är mina upplevelser.
Tänker införskaffa mig en ny kedja inkl. snabblås för enklare demontering och rengöring.
Biltemas kedjetvätt rekommenderas inte, tyckte det var mest trassligt att få det att funka, men det är mina upplevelser.
Tänker införskaffa mig en ny kedja inkl. snabblås för enklare demontering och rengöring.