Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningvåtdräkt och vaselin
You need to log in to create posts and topics.

Halloj ute i sjöarna!

För att komma ur våtdräkten snabbt så kan man använda sig av någon form av glidmedel. Det var någon som tipsade om vaselin men är inte vaselin en petroleumbaserad smörja och därför inte lämplig på våtdräkter?

I bipacksedeln till min QR-dräkt står det att man inte ska använda sig av petroleumbaserade produkter, ty då går inte dräkten att limma ihop om den skulle gå sönder någon gång. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte men själv tar jag det säkra före

... annars kan man när man är på väg upp ur vattnet dra i kragen så att man får in extra vatten innanför våtdräkten: funkar utmärkt som glidmedel när man skall ta av den. Dock bör man då dra av den hyfsat omgående, d.v.s inte springa en halv kilometer för

jag använda vasline runt nacke för att hindre skavsår och axlar för att kunde lättare få dräkten att sitta rätt.

Tack för svaren!

Grummes såpa och Bodyglide från löplabbet får det bli 😀

Vilken typ av bodyglide rekommenderar ni, nåt speciellt märke som är bättre än annat?

Vet inte ifall det blir mer prisvärt än Grummes tvättsåpa, men jag har använt mig av babyolja. Vi hade det ändå hemma till lillknattens bad.

Vad jag har hört så ska man dock undvika att ha friktionsminskande substanser på händerna när man ska simma - hä

Det kan kännas lite sådär att simma med oljiga händer tycker jag. Många tar ju på sig plastpåsar på händerna när de smetar in sig för att undvika detta. Tvättsåpan sköljs dock bort från händerna tämligen snabbt i vattnet.

Vaselin funkar kanon

För att slippa använda vaselin på våtdräkten brukar jag ta bivax i stället. Funkar alldeles utmärkt mot skavet i nacken.