Quote from Guest on 5 March 2013, 08:22Har idag Shimano Ultegra bak- och framväxel 9-delat och behöver byta bakväxeln. Kan/ska jag byta till 10-delat, ska jag byta märke?
Har idag Shimano Ultegra bak- och framväxel 9-delat och behöver byta bakväxeln. Kan/ska jag byta till 10-delat, ska jag byta märke?
Quote from Funbeat user on 5 March 2013, 08:32Man kan blanda 9:o och 10:o delat på det viset. Men rent generellt så är det inte rätt. Vissa delar kan fungera, men det är som sagt inte rätt. Hur väl passar en 9:o delad kedja till en 10:o delad växel? Och byter man till en 10:o delad kedja. Hur väl pas
Man kan blanda 9:o och 10:o delat på det viset. Men rent generellt så är det inte rätt. Vissa delar kan fungera, men det är som sagt inte rätt. Hur väl passar en 9:o delad kedja till en 10:o delad växel? Och byter man till en 10:o delad kedja. Hur väl pas
Quote from Mattias Johansson on 5 March 2013, 10:02Jag står på mig
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/components/road/ultegra_6700/product.-code-RD-6700.-type-..html
"9- & 10-speed compatible"
Jag står på mig
http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/components/road/ultegra_6700/product.-code-RD-6700.-type-..html
"9- & 10-speed compatible"
Quote from Funbeat user on 5 March 2013, 10:30Bakväxeln är steglös det som reglerar hur mycket den flyttar sig är växelreglaget som Linnex säger. En bakväxel för 10-delat flyttar sig lika mycket i sidled som en för 9-delat om man har samma reglage, dvs. det funkar att använda en bakväxel för 10-delat
Bakväxeln är steglös det som reglerar hur mycket den flyttar sig är växelreglaget som Linnex säger. En bakväxel för 10-delat flyttar sig lika mycket i sidled som en för 9-delat om man har samma reglage, dvs. det funkar att använda en bakväxel för 10-delat
Quote from Mattias Johansson on 5 March 2013, 11:32Shimano använder samma trissor på 9-delat och 10-delat så de behöver inte bytas.
Missad P. fråga/kommentar ang kedja.
Man skall använda kedjan som är anpassad till antal växlar.
Ju fler växlar destå tunnare kedja. För grov kedja kan få problem att få pla
Shimano använder samma trissor på 9-delat och 10-delat så de behöver inte bytas.
Missad P. fråga/kommentar ang kedja.
Man skall använda kedjan som är anpassad till antal växlar.
Ju fler växlar destå tunnare kedja. För grov kedja kan få problem att få pla
Quote from Johan Fylke on 5 March 2013, 15:01Jag har kört 10- delad Ultegra bakväxel med 9-delad grupp sedan 2010 efter ett missöde på Mont Ventoux
Jag har kört 10- delad Ultegra bakväxel med 9-delad grupp sedan 2010 efter ett missöde på Mont Ventoux
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 05:37Då verkar det ok att köpa t.ex Dura Ace bakväxel 10-delat. Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja till 10-delat.
Då verkar det ok att köpa t.ex Dura Ace bakväxel 10-delat. Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja till 10-delat.
Quote from Mattias Johansson on 6 March 2013, 08:52"Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja"
"möjligtvis"???
Byt inte övrigt innan. Du kan inte sätta dit 10 delad kassett utan byta reglagen!!!
"Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja"
"möjligtvis"???
Byt inte övrigt innan. Du kan inte sätta dit 10 delad kassett utan byta reglagen!!!
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 16:29"Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja"
Som ovan. Det enda som du kan skriva ”möjligtvis” innan är framväxeln. Den skulle du ev. kunna behålla med samma motevering som att du ev. skulle kunna byta bakväxel
"Tanken är att efterhand byta ut framväxel, kassetten och möjligtvis reglagen och kedja"
Som ovan. Det enda som du kan skriva ”möjligtvis” innan är framväxeln. Den skulle du ev. kunna behålla med samma motevering som att du ev. skulle kunna byta bakväxel
Quote from Funbeat user on 6 March 2013, 17:44Möjligtvis var ju onödigt.............
Möjligtvis var ju onödigt.............