Quote from Guest on 5 September 2010, 09:23Hur jag än justerar bakväxel så blir jag inte av med rasslet.
Har ändjusterat, skruvat fast vajern, vridit på justeringsskruven och rasslet kvarstår. Sedan verkar det som att 5:e och 6:e drevet besvärligast att få rätt, varför just dessa "växlar"?
Förstår
Hur jag än justerar bakväxel så blir jag inte av med rasslet.
Har ändjusterat, skruvat fast vajern, vridit på justeringsskruven och rasslet kvarstår. Sedan verkar det som att 5:e och 6:e drevet besvärligast att få rätt, varför just dessa "växlar"?
Förstår
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 09:33Om du har rätt indexering på växelreglagen t.ex. 10 indexerat för 10-delad kassett så borde rasslet vara relativt konsekvent över alla växlar utom kanske inre och yttersta krans.
Det kanske är dags att smörja upp växelvire/hölje alternativt byta de samma
Om du har rätt indexering på växelreglagen t.ex. 10 indexerat för 10-delad kassett så borde rasslet vara relativt konsekvent över alla växlar utom kanske inre och yttersta krans.
Det kanske är dags att smörja upp växelvire/hölje alternativt byta de samma
Quote from Camilla Höög on 5 September 2010, 09:51Växelörat kan vara snett. Då är det så gott som omöjligt att få alla växlar att funka bra.
Om däremot alla växlar utom just några i mitten fungerar perfekt så ska det bara vara att skruva lite på justerskruven.
Växelörat kan vara snett. Då är det så gott som omöjligt att få alla växlar att funka bra.
Om däremot alla växlar utom just några i mitten fungerar perfekt så ska det bara vara att skruva lite på justerskruven.
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 12:46Är växelörat snett har man problem med alla växlar, likadant om viren är feljusterad.
Är växelörat snett har man problem med alla växlar, likadant om viren är feljusterad.
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 13:48Jag tycker också att just dom "växlarna" är kinkigast, oftast dom som börjar tugga. F-n vet varför (H)
Jag tycker också att just dom "växlarna" är kinkigast, oftast dom som börjar tugga. F-n vet varför (H)
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 15:14Jag byter vajrar och höljen inför varje säsong för att få snabba växlingar. Byter kjedja efter ca 230 mil och bakre kasett efter ca 700 mil. Byter man dessa slitdetaljer är det ganska enkelt att ställa växlingen så att den blir tyst. Jag skruvar nästan ba
Jag byter vajrar och höljen inför varje säsong för att få snabba växlingar. Byter kjedja efter ca 230 mil och bakre kasett efter ca 700 mil. Byter man dessa slitdetaljer är det ganska enkelt att ställa växlingen så att den blir tyst. Jag skruvar nästan ba
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 16:09Vad är det för grejor du har?
Vad är det för grejor du har?
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 16:57Kan du sätta upp cykeln så att du kan veva runt och justera samtidigt? Då är det enkelt, veva och justera tills det börjar rassla på tex 6an, sen justerar du och räknar tills det rasslar på 5an. Sen skruvar du tillbaks hälften så många varv och det är per
Kan du sätta upp cykeln så att du kan veva runt och justera samtidigt? Då är det enkelt, veva och justera tills det börjar rassla på tex 6an, sen justerar du och räknar tills det rasslar på 5an. Sen skruvar du tillbaks hälften så många varv och det är per
Quote from Funbeat user on 5 September 2010, 20:44Det kommer inte från främre växelföraren?
Det kommer inte från främre växelföraren?
Quote from Funbeat user on 6 September 2010, 04:49Cykeln är av märket Dynatek och bakväxeln av märket Tec, hittar ingen information på nätet på detta växelsystem.
Även där vi köpte cykel klarar de inte av att få bort rasslet.
(Ny kedja, kassetten är inte sliten)Har bytt kassett, backväxel och kedja(Dur
Cykeln är av märket Dynatek och bakväxeln av märket Tec, hittar ingen information på nätet på detta växelsystem.
Även där vi köpte cykel klarar de inte av att få bort rasslet.
(Ny kedja, kassetten är inte sliten)
Har bytt kassett, backväxel och kedja(Dur