Quote from Guest on 29 October 2008, 18:40växeln på min svenne-cykel har frusit nästan varje morgon..det går ju att cykla på samma växel till jobbet, så långt är det inte och den tinar ju under dagen, men går det att göra något åt det ändå? smörja den eller nåt? samma sak händer då o då med handb
växeln på min svenne-cykel har frusit nästan varje morgon..det går ju att cykla på samma växel till jobbet, så långt är det inte och den tinar ju under dagen, men går det att göra något åt det ändå? smörja den eller nåt? samma sak händer då o då med handb
Quote from Berit Bengtson on 29 October 2008, 18:50När detta händer brukar det inte räcka med att smörja.
Ofta behövs det en REJÄL rengöring först.
Smörj sedan inte för mkt, olja/fett/whatever på utsidan drar bara till sig skit, onödigt mycket och onödigt snabbt.Tro mig, jag vet.
När detta händer brukar det inte räcka med att smörja.
Ofta behövs det en REJÄL rengöring först.
Smörj sedan inte för mkt, olja/fett/whatever på utsidan drar bara till sig skit, onödigt mycket och onödigt snabbt.
Tro mig, jag vet.
Quote from Funbeat user on 29 October 2008, 18:57haha..typiskt, jag är mest oteknisk. hm,men rengöra..that means spola/skrubba cykeln med en svamp? ska vi börja ta isär delar får jag nog stå ut med att växeln fryser..(#)
haha..typiskt, jag är mest oteknisk. hm,men rengöra..that means spola/skrubba cykeln med en svamp? ska vi börja ta isär delar får jag nog stå ut med att växeln fryser..(#)
Quote from Camilla Höög on 29 October 2008, 19:17Dina wirar (plural av wire?) kanske är fulla av skit och behöver bytas.
Dina wirar (plural av wire?) kanske är fulla av skit och behöver bytas.
Quote from Funbeat user on 29 October 2008, 20:46Ett försök för latmaskar är att försöka få in lite 5-56 innanför vajerhöljet. Spruta in i övre änden och håll cykeln så att det kan rinna ner så bra som möjligt, samtidigt som du rör växelreglaget fram och tillbaka.
Vad är det för växel du har? Det här fu
Ett försök för latmaskar är att försöka få in lite 5-56 innanför vajerhöljet. Spruta in i övre änden och håll cykeln så att det kan rinna ner så bra som möjligt, samtidigt som du rör växelreglaget fram och tillbaka.
Vad är det för växel du har? Det här fu
Quote from Rasmus Olsson on 29 October 2008, 21:23Jag skulle då inte spruta in 5-56 i vajrarna, utom som snyggcarina säger, olja.
Men gör som jag. Tog precis upp min gamla pendlat-mtb som är singlifierad. Enda cyklen jag har dubbdäck till.
Slipper problem med frusna växlar, hoppande växlar osv. Bara tr
Jag skulle då inte spruta in 5-56 i vajrarna, utom som snyggcarina säger, olja.
Men gör som jag. Tog precis upp min gamla pendlat-mtb som är singlifierad. Enda cyklen jag har dubbdäck till.
Slipper problem med frusna växlar, hoppande växlar osv. Bara tr
Quote from ellen olsson on 29 October 2008, 21:35Att dra runt pedalerna så effektivt som möjligt är nyckeln även om man har växlar... 🙂
Att dra runt pedalerna så effektivt som möjligt är nyckeln även om man har växlar... 🙂
Quote from Charlotte Skoglund on 29 October 2008, 21:51håller med bruse mindre växlar = mindre problem. antingen i singel eller fixerat läge
håller med bruse mindre växlar = mindre problem. antingen i singel eller fixerat läge
Quote from Funbeat user on 29 October 2008, 22:00tja..i praktiken HAR jag ju en enväxlad ist för treväxlad cykel redan..på mornarna iaf! 🙂 ja..nån får väl ta och peka ut vajerhöljet då så får jag göra ett försök..
tja..i praktiken HAR jag ju en enväxlad ist för treväxlad cykel redan..på mornarna iaf! 🙂 ja..nån får väl ta och peka ut vajerhöljet då så får jag göra ett försök..
Quote from Rasmus Olsson on 29 October 2008, 22:03Vajerhöljet är det som är höljet runt vajern. Oftast svart plast, däri går metallvajern till växel eller broms.
Vajerhöljet är det som är höljet runt vajern. Oftast svart plast, däri går metallvajern till växel eller broms.