Quote from Guest on 28 July 2007, 16:51Hej!
Jag har nyss upptäckt skönheten med cykling (denna sommar) och har fått låna en gammal, vad en cykelmekaniker refererade till som trekingcykel och jag är lite nyfiken på vad den egentligen är för något.
På ramen står det Cycles Citane och i grunden
Hej!
Jag har nyss upptäckt skönheten med cykling (denna sommar) och har fått låna en gammal, vad en cykelmekaniker refererade till som trekingcykel och jag är lite nyfiken på vad den egentligen är för något.
På ramen står det Cycles Citane och i grunden
Quote from Funbeat user on 28 July 2007, 17:01Det ser faktiskt ut som det står Citane på ramen, men visst måste det vara en Gitane? Anrikt franskt märke som f.n. ägs av Cycleurope.
Cykeln är gissningsvis minst 20 år gammal och det kan nog vara lite knepigt att hitta vissa reservdelar till den.
Ett p
Det ser faktiskt ut som det står Citane på ramen, men visst måste det vara en Gitane? Anrikt franskt märke som f.n. ägs av Cycleurope.
Cykeln är gissningsvis minst 20 år gammal och det kan nog vara lite knepigt att hitta vissa reservdelar till den.
Ett p
Quote from Lars Ekegård on 29 July 2007, 07:40Nice, en Gitane från början av -80 talet, startade min tävlingscykling på en 8 växlad röd Gitane.
Vet att även storheter som Greg Lemond, Bernard Hinault och Laurent Fignon kört Gitane.
Hittade den här länken om Gitane. http://www.gitaneusa.com/
Nice, en Gitane från början av -80 talet, startade min tävlingscykling på en 8 växlad röd Gitane.
Vet att även storheter som Greg Lemond, Bernard Hinault och Laurent Fignon kört Gitane.
Hittade den här länken om Gitane. http://www.gitaneusa.com/
Quote from Funbeat user on 29 July 2007, 08:04Du köper givetvis LOOK-pedaler till en fransk cykel och inga MTBpedaler.
700/622-25 däck är lämpliga då de rullar lättare.
Du köper givetvis LOOK-pedaler till en fransk cykel och inga MTBpedaler.
700/622-25 däck är lämpliga då de rullar lättare.
Quote from Funbeat user on 30 July 2007, 12:10Såklart står det Gitane, därav så få googleträffar på Citane. Tack! 🙂
Nya pedaler och nya däck... Vad står siffrorna 700, 622 resp 25 för? Och måste jag byta fäljar för att gå från 28- till 25-däck?
Om man skulle byta ut växelsystemet, skulle man kunn
Såklart står det Gitane, därav så få googleträffar på Citane. Tack! 🙂
Nya pedaler och nya däck... Vad står siffrorna 700, 622 resp 25 för? Och måste jag byta fäljar för att gå från 28- till 25-däck?
Om man skulle byta ut växelsystemet, skulle man kunn
Quote from Funbeat user on 30 July 2007, 13:10Fälgarna är samma bredd och 21,23,25,28,30,35,37,47 är profilbredden på däcken.
700c = 622!
Du riskerar baksvingen om du bryter isär den för mycket. Den är byggd för 126 mm:s axel och inte 130.
Använd ramen till enpetare, fixeg eller singlespeed.
Fälgarna är samma bredd och 21,23,25,28,30,35,37,47 är profilbredden på däcken.
700c = 622!
Du riskerar baksvingen om du bryter isär den för mycket. Den är byggd för 126 mm:s axel och inte 130.
Använd ramen till enpetare, fixeg eller singlespeed.
Quote from Funbeat user on 30 July 2007, 20:58>Fälgarna är samma bredd
Samma bredd som vadå?Här är en bra länk om däckdimensioner: http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html
Det är mycket troligt att du kan använda 25mm-däck på dina fälgar utan problem, kanske även "normala" 23mm racerdäck.
För
>Fälgarna är samma bredd
Samma bredd som vadå?
Här är en bra länk om däckdimensioner: http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html
Det är mycket troligt att du kan använda 25mm-däck på dina fälgar utan problem, kanske även "normala" 23mm racerdäck.
För
Quote from Funbeat user on 30 July 2007, 21:06Frågan var om det var olika bredd på fälgen för olika däck.
Nej. Det är samma bredd alltså behöver han inte byta fälg när han byter däck.
Frågan var om det var olika bredd på fälgen för olika däck.
Nej. Det är samma bredd alltså behöver han inte byta fälg när han byter däck.
Quote from Funbeat user on 30 July 2007, 22:14Om man byter mellan 28mm och 25mm ja, om det inte råkar vara så att fälgen nästan är för bred redan för 28mm-däck. (Iofs inte så troligt.)
Om man byter mellan 28mm och 25mm ja, om det inte råkar vara så att fälgen nästan är för bred redan för 28mm-däck. (Iofs inte så troligt.)
Quote from Funbeat user on 31 July 2007, 07:51Jag har samma fälg på CycleX:en till 20-37 mm däck och kan använda 47 mm om jag vill utan problem.
Du behöver inte byta fälg om du inte vill.
Jag har samma fälg på CycleX:en till 20-37 mm däck och kan använda 47 mm om jag vill utan problem.
Du behöver inte byta fälg om du inte vill.