Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad är snett?
You need to log in to create posts and topics.

12

Märkte igår innan jag skulle sätta mig på trainern att något verkar snett eller vint på mitt bakhjul.

Om jag sätter fart på hjulet så att det snurrar fritt, rör sig kassetten fram och tillbaka i sidoriktningen, som att den sitter snett nånstans. Men jag

Är det mycket rörelse i sidled så är troligtvis kassetten inte tillräckligt åtdragen eller så fattas en distans innerst.

På ett av mina hjulpar så är bodyn lite större så de går inte dra åt helt, letade upp en tunn bricka och la emellan hjul och kassett, då funkade det.

Det ser ut som bodyn sitter löst, kolla det och kassetten. annars får du beställla en canyon... 😉

Precis som David är inne på så kan det saknas en tunn bricka som t.ex. alltid ska monteras innan man sätter dit en 10-delad shimanokassett på en normal shimanobody. Sedan kan det ju faktiskt också vara frihjulsbodyn som är lös, den brukar sitta med en stö

Daniel

Buff (t+)

Brickan är där, ska prova att dra åt bodyn.
Tack!

Dalarna-Skåne 1-0! 😉

Ser inte vad det är för nav, här är en länk till en sprängskiss på ett ultegranav: http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/FH/EV-FH-6500-1679_v1_m56577569830611839.pdf
Om ditt nav övernsstämmer med detta är då bulten (14

Gissar på att det är lagren i bodyn (frihjulsmekanismen) som är lite sneda, Wobblar det även när du trampar?

12