Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Kvällen löppass var extra kul - premiär för min sprillans nya Garmin 305:a i spåret!
Här är rundan: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=9867795

Jag har några frågor. Jag tyckte nämligen att jag verkade ha en väldans hög procent av maxpuls

Gissningsviss har du mellan 205-210 i maxpuls vid löpning (kanske högre vid cykling och crosstraining?).

Om du ska bränna fett så träna minst 6 dagar i veckan och minst 30 min varje gång.

Finns tyvärr inget lätt sätt att veta maxpulse och det finns ingen formel som kan använda för att räkna ut det

Det enda som du kan göra är att ta ett pass och pressa dig så hårt du bara kan - och sedan fortsätta att pressa dig lite mera... och sedan så

Men dessa "210-halvaåldern"-formler?
Well, jag får la försöka pressa mig upp mot max nästa gång då 😀

Hur mycket är att "träna" då? Inte bara en promenad i icke-svett-tempo,
utan upp i vilken pulszon?

Tja det finns några formler att välja på och ingen ger speciellt bra resultat - tyvärr

"Maximum heart rate (MHR) can be predicted using a formula but the variation in actual MHR of 95% of individuals of a given age will lie within a range of ±20 beats/

Meh! Så synnerligen värdelöst att ens försöka då! :O
För att ha någon nytta alls av pulsklockan vore det ju bra att ha den någorlunda rätt inställd.. Imorrn testar jag max!

Jennie, när man tittar på ditt träningspass ser det dock ut som om pulsbandet har haft dålig eller ingen kontakt under passet, dvs att du har fått felvärden avseende pulsen. Om du inte gjorde det den här gången, prova att fukta elektroderna innan nästa pa

Hej Eva! Hur ser du det? Att det blivit fel? :S
Jag drog slarvigt lite saliv på dem före jag började.. Hur ska man fukta bättre?

Kolla också att inte behån åker emellan. Jag brukar försöka ha pulsmätaren innanför behån. Men jag såg inga konstigheter i din pulskurva - möjligen att den var osannolikt jämn. När mitt bälte glappar brukar det vara väldigt låga nivåer, typ 80 fast jag sp

Jennie, jag tycker att du har alldeles för spikraka streck i pulskurvan för att pulsbandet ska ha haft bra kontakt. När det fungerar som det ska rör sig pulsen något slag upp eller ned hela tiden vilket syns på pulskurvan. De gånger min pulskurva har vari

12