Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad får man för pengarna
You need to log in to create posts and topics.

Efter cyklat ett litet lopp så upptäckte man snabbt att det finns många olika hojar i olika prisklasser. Som ägare av en Cylocross för 12 - 14 tkr kändes det inte som man hade nått toppen på priskurvan.

Frågan
Vad skiljer en racer för 10 , 15 , 20 oc

Hur långt är ett snöre?

Vad är dina ambitioner? Vad vill du med din cykling?

Utan mer kött på benen kommer svaren variera mellan 1000 kronor och 100 000 kronor.

"Vad skiljer en racer för 10 , 15 , 20 och 25 tkr och var kan man säga är en lämplig prisklass för en hoj som man kan ha i många år."

Vad som skiljer tekniskt är ju inte så svårt att säga. Det bara att läsa specifikationerna.

Men att säga vad som är läm

Ett köp hos CykelCity, till exempel, resulterar aldrig i skräp. De säljer inte dåliga cyklar. Så man kan, på sätt och vis, ta deras billigaste cykel som det lägsta priset. Just nu är det ett par kronor under 10.000 men när det inte är rea, så ligger den c

Jo längden på snöret hade jag tänkt mej så här.

Om man nu kört ett par lopp och cyklar några hundra mil per år, dvs en motionär så finns det en uppsjö med prylar.

Vilken prisnivå hamnar man ungefär på om man vill ha en bra cykel för att köra lite lopp o

Frågan har ju varit uppe tidigare, tycker mig minnas att svaret var typ:
Upp till x SEK får du vad du betalar för tämligen linjärt, därefter avtar marginalnyttan av ytterligare pengar. Exakt var x ligger kommer jag inte ihåg, beror ju också på ev reor där

Enkelt uttryckt så skiljer hjulen. Du märker inte så stor skillnad på en ram för 5000 eller 25000 om du inte tävlar.

Jag upplever att värdet x är ca 20000. Jag menar också att även en motionär märker stora skilnader på olika ramar. Åkupplevelsen förändras mycket när vinklar ändras (för en given storlek), däremot kanske man inte märker så stor skilnad mellan olika legeri

Håller för att den största skillnaden får du ut av hjulen som nämnts tidigare i tråden. Skulle du sätta ett par superlätta "protour" hjul i kolfiber/ med fina tubdäck, skulle din cx kännas mycket mer som en toppracer än om du köpte en fin ram med snik-hju