Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatVad i hela fridens ..?
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu har ju-jutsu bytt stavning till den felaktiva och förvrängda anglofierade varianten som introducerades för 100 år sen och som den breda majoriteten frångick under 80-talet. Varför?

Det har ju inte stavats så sen 70-talet!?!

Intressant, kollade upp lite hur det ska vara för jag sysslar inte med det själv och hade tydligen stavat det "felaktigt" om någon bett mig stava det 🙂
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jujutsu

Det finns 2 svenska förbund:
Svenska Jiu-Jitsuförbundet - http:

Jo, jag har tränat båda stilarna och känner väl till dem. Kurt Durewall är en sympatisk och duktig instruktör f ö men jiu-jitsu är inte min kampart lika lite som någon som tränar kyokushin skulle skriva att de tränar shotokan eller att en judoka skulle no

Är det inte två olika stilar? Är bara nyfiken som den kampsportsfantast som jag är. (skadad sen ungdomens träningsdagar)

Jiu-jitsu (Durewall) är en egen stil, mjukare och annorlunda än den stil jag tränar: Ju-jutsu (Greger).

Ju-jutsu och jiu-jitsu har ett gemensamt förflutet, men det har aikido, judo, karate också och ingen försöker slå ihop dem. 🙂

Fast ... vad gäller karate vs aikido och judo så är det lite delade meningar om det 🙂 karaten har sitt ursprung på Okinawa och dessförinnan Kina, med vissa japanska influenser (och en hel del från när karaten skulle introduceras i Japan), medan både judo

Men eftersom att de latinska bokstäverna är våra, så är det ju inte japanerna som bestämmer hur vi ska stava.

Spelar väl ingen roll hur det stavas, uttalet förblir ju detsamma eller hur? 😉

Nu är det i alla fall ändrat till "Ju-jutsu" igen.

Fast det är väl inte japanerna som bestämt transkriptionssystemet? Däremot är det de som pratar japanska har jag hört ... och jag uttalar inte jiu och ju på samma sätt faktiskt.
Har för mig att transkriberingssystemet till våra bokstäver går på engelskt u

"Har för mig att transkriberingssystemet till våra bokstäver går på engelskt uttal av konsonanter och vokaler som "våra" latin/italienska/svenska ungefär ..."

Det stämmer ganska bra, ja. Stavningen "jiu jitsu" är fel på så många nivåer...dels för att det

12