Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad ska man köpa för cykel?
You need to log in to create posts and topics.

Jag är nybörjare med det här med cyklar, har precis börjat få ett intresse för det. Jag hade tänkt mig att köpa en cykel för vättern rundan, men som man skulle kunna ha i multisport sen.

Vad är det för sorts cykel man ska titta på?

En hardtail antar jag (jag tror jag vet vad multisport är men är faktiskt lite osäker). Det finns massor med modeller och tillverkare. Frågan är vad du vill betala.
Fundera på detta när du sätter din budget:

Hjälm, cykelbralla, skor och pedaler kostar c

Ska du cykla multisport och vättern är det självklara svaret racer.

På multisporttävlingar så är det MTB som gäller om du inte vill bära cykel.
På Vätternrundan är det racer som gäller.

Du behöver m.a.o. minst två olika cyklar. 🙂

Då trodde jag fel om multisport. Flåt.

Försök inte få en cykel som kan allt. det är lika omöjligt som att få en Ferrari med fäste för harv eller plog.

Man _måste_ inte ha en racer för att köra VR.

Däremot så lär man vilja ha en alternativ cykel om man bara äger en racer och vill cykla mer än asfalt!?

Själv gillar jag MTB, skulle hemskt gärna ha plats/ekonomi för en racer men om jag måste välja så komm

Om du ska cykla Vätternrundan en enda gång, inte är särskilt intresserad av mer landvägscykling och vill spara på pengarna så är det en MTB som gäller.

Bra heldämpade kostar en slant. Hardtail ger mest för pengarna. Det finns en hel del begagnat till myc

Du gör dig själv en otjänst att harva runt på en tung mtb på Vättern. Min åsikt. En mtb är till för knaggliga stiger, inte slät asfalt.

Thomas, vad är ditt främsta mål?
Vätternrundan, en klassiker, eller multisporten?

Vad säger hjärtat, och vad vill du helst göra?

Cyklar, liksom skor och annan utrustning är ju ganska "grenspecifik". Som Bruse skriver så får du ju inte en sportbil som äv

Annelie, det där var förbaskat vackert skrivet!