Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVansbrosimningen walk through - h …
You need to log in to create posts and topics.

12

Med god erfarenhet av att vända mig till detta forum ber jag nu om hjälp inför Vansbrosimningen.

Jag har gjort de tre andra klassikerloppen med god förberedelse och överraskande gott resultat på mina nya grenar skidor och cykel, men fullständigt förträng

1. Skaffa en kortärmad och kortbenad våtdräkt pronto!
2. Simma ett par utepass med den så att ni vänjer er vid varandra. Börjar du den här veckan så hinner du lätt med 5 utepass innan Vansbro.
3. Smeta på vaselin där du märker att det skaver, ofta i halse

Mycket bra tips ovan.

Andra tips kan vara att utnyttja strömmen. De första runt 2 km är det medströms så håll långt ute mot mitten. Simmar du bröstsim så ser du gott framåt och kommer inte bli lika överraskad när det smalnar av efter en 1,5 km eller vad

Tack för goda råd! Har nu på fyra dagar lyckats skrapa ihop 1 st kort våtdräkt i precis rätt storlek (och en lite för stor - utmärkt, för då vet jag att den andra är lagom), 1 neoprenmössa med hakband (man skrattar högt!), 1 simlektion, samt 1 000 m i var

Det kommer att gå finfint, Lena. Vad gäller den något klaustrofobiska känslan så försök att se våtdräkten som ett hjälpmedel som hjälper dig både genom att värma dig och hålla dig flytande i stället för något som stänger in dig. Om vattnet är kallt kommer

Tack Johanna för råd och uppmuntran, de värmer! Nu är det bara att göra det...

Tack Johanna för råd och uppmuntran, de värmer! Nu är det bara att göra det...

Edit: Va? Kom visst två...

Simma ute innan!

Jag har nära-dödenkänsla när det gäller djupt mörkt vatten...och det är min utmaning.
Jag simmade TjejVansbron 2011, Halvvansbron 2012 och på söndag ska jag då ge mig på Vansbrosimningen. Det är med skräck och förtjusning jag ser fram em

Oj, missade att svara!

Men fixade Vansbro!

Hade bävat svårt för kylan, det mörka, strömmande vattnet och trängseln. Simma är jag kass på och hade inga ambitioner att göra en bra tid. Här gällde det att uthärda utan att få så mycket panik att jag måste

(t+) Lena

12