Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVar ska vi vara?
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu när cykelsäsongen börjar komma igång på allvar så börjar denna aldrig avtagande diskussion.
Här är en länk till dagens tidning här i Falun, och kommentarerna är beska på en gång. Vi ska vara på cykelvägarna och inget annat, enligt dom som tyckt till ia

Cykeln är ett fordon och ska aldrig dela utrymme med gående, lekande barn eller fikande pensionärer.

Ganska få riksvägar har ju cykelbana, men om det byggs ut så ska jag gladeligen cykla där

Enkelt: om det inte finns nån cykelbana, eller om den är behäftad med hinder (som snöhögar, vägarbeten, parkerade bilar osv - ja det är de ju hela tiden...) får du begagna dig av vägen. Den där vägen som från början är gjord för alla slags fordon: häst me

Jag tycker ändå att det märks att Falun är en sportmetropol när jag är ute och cyklar, för jag har inga problem med inhemska bilister, bara stressade fjällturister. Ibland är det kul att vara stoppkloss.

Jo, jag skulle jättegärna alltid cykla på cykelbana om inte;
hundar, barnvagnar, ledningsnedgrävningar, grus, brunnslock, parkerade bilar, omvägar, familjeutflykter, hästbajs, nittiograderssvängar, avspärrningar, insideshäckar, skolbarn, onödiga backar, f

Sålänge cyklister resonerar:
"Ibland är det kul att vara stoppkloss"
så är jag inte förvånad över att bilister hatar oss...

Det finns uppblåsta egon överallt, bakom ratten, bakom styret, i ett par skor.

Att vara stoppkloss är ju inte min avsikt, utan något ur den stressade bilistens perspektiv, att allt framför som går sakta och är i deras väg. Kan vara husvagnsekipage, långtradare eller en cyklist, vilka alla bör få vara på vägen.

Jag kör ofta bil och

Anders, då tolkade jag dig fel. Visst upplevs vi som stoppkloss, men i stan är det oftare bilarna som hindrar, än en cyklist.

12