Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

När jag simmar i bassäng är det inga problem men i öppet vatten drar jag nästan alltid kraftigt åt höger. Varför?
Jag andas åt båda hållen, dock lite mer finslipad teknik åt högerhållet. Nä jag siktkollar gör jag det mest i samband med högerandning. Det k

För att du sträcker vänster hand över mittlinjen.

Du menar vid utsträckt arm, handisättningen i vattnet? Det låter logiskt, ger ju en sned kraft som gör att jag drar åt höger. Blir till att finslipa...

Fummel

Det låter lite lustigt men när jag skaffade öronproppar simmar jag spikrakt.

Tror mer på Torbjörns teori. 🙂

Bra fråga. Jag har precis samma problem. Blir alltid att simma i en båge från punkt A till B.
Det där med att vänster hand passerar mittlinjen låter intressant. Har du prövat än. Jag ska tänka på det nästa gång 🙂

Att stoppa i öronproppar kan ha stor betydelse då balanssinnet sitter i hörselgången och det kan då påverka om vattnet stör balansen så helt fel ute är du inte.
En kombination av de båda kanske till och med?

Nja, noga räknat består nog balanssinnet av vestibularissystemet ("balansorganet" ), synen och muskelspolarna, samt alla högre funktioner i lill- och storhjärna som skall samordna dem. Och balansorganet sitter i mellanörat, alltså på an

Hehehe

Ja nu är ju inte jag någon professor i medicin utan en enkel projektledare så jag håller mig till okvalificerade gissningar. (H)