Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningvattentemp!?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har precis försökt att komma igång lite smått med simningen igen - eftersom jag inte vill springa när det är kallt och mörkt ute.
Simhallen jag simmat i de senaste veckorna har haft en vattentemp på 29 grader ena veckan och 29,5 andra veckan. För min

Strax under 28 håller min.

Normalt för en träning och tävlingsbassäng är 26-27 grader. Över 28.0 är på tok för varmt.

stämmer, 26-27 grader i "min" bassäng
Är precis lam

Ungefär 28 grader är lam för kroppen.

Ja, över 28 känns som om det är på tok för varmt. Nästan svårt att få luft. Inte för att jag är ute efter att persa direkt (ha, ha, svårt när man knappt klarar en hundring under 1,50), men man blir ju bra slö i nästan 30-gradigt vatten... Känns som att ma

27 eller precis under är lam, vill man ha varmare sliter man inte tillräckligt på träning 😉

I simhallen jag nu börjat träna i är det ca 29 grader i vattnet två dagar i veckan och ca 27 grader de övriga dagarna. Förr minns jag att jag tyckte allt över 25 grader var alldeles för varmt, men med mitt lugnare tempo nuförtiden känns 27 alldeles lam.

Det jag inte begriper är hur det kan vara så jädra kallt när man hoppar i. Vore det 27 grader ute så skulle det ju kännas ljummet.

Jag tror det är olika 27 grader 😉