Quote from Guest on 16 June 2008, 08:24Vevarmen är en Specialized Strongarm II. Någon som vet vilket vevlager som passar till det? Det är en mtb, ska försöka få upp en bild på den idag.
Vevarmen är en Specialized Strongarm II. Någon som vet vilket vevlager som passar till det? Det är en mtb, ska försöka få upp en bild på den idag.
Quote from Funbeat user on 16 June 2008, 08:34Specialized strongarm finns med både diamantprofil(sne fyrkant) och i octalink(shimano). Mina strongarm 2 var i octalink och vevlagermåtten var 73mm/113mm. 73mm är hylsan i ramen och 113mm är bredden på axeln. kolla ditt gamla lager till ramen som det ska
Specialized strongarm finns med både diamantprofil(sne fyrkant) och i octalink(shimano). Mina strongarm 2 var i octalink och vevlagermåtten var 73mm/113mm. 73mm är hylsan i ramen och 113mm är bredden på axeln. kolla ditt gamla lager till ramen som det ska
Quote from Funbeat user on 17 June 2008, 12:47Jag länkar till lite bilder.
http://picasaweb.google.com/rl.emacsJag provade lossa centrumskruvarna vid vevarmen (de stora insexskruvarna). Krävs det våld nu eller hur demonteras vevarmarna?
Jag länkar till lite bilder.
http://picasaweb.google.com/rl.emacs
Jag provade lossa centrumskruvarna vid vevarmen (de stora insexskruvarna). Krävs det våld nu eller hur demonteras vevarmarna?
Quote from Funbeat user on 17 June 2008, 17:13Nu ska du inte ta till våld. Du ska göra så här: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=120
Det finns billiga vevarmsavdragare på t.ex. Biltema.
Nu ska du inte ta till våld. Du ska göra så här: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=120
Det finns billiga vevarmsavdragare på t.ex. Biltema.
Quote from Funbeat user on 17 June 2008, 19:49Ska kolla på länken, "mycket saker på en plog".
Ska kolla på länken, "mycket saker på en plog".
Quote from Funbeat user on 17 June 2008, 21:46Länken till parktool är klockren. jag läser inte texten där men det som kan vara bra att veta är att det är 8mm-insex till vev-skruvarna, dom gängas ur moturs. När du sedan indentifierat vevlagret så finns det specialverktyg för lossning också. Har du möj
Länken till parktool är klockren. jag läser inte texten där men det som kan vara bra att veta är att det är 8mm-insex till vev-skruvarna, dom gängas ur moturs. När du sedan indentifierat vevlagret så finns det specialverktyg för lossning också. Har du möj
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 18:12Köpte avdragare på Biltema, fungerade klockrent. Vevarmarna demonterades, allting rengjordes och när axeln snurrades kändes det bra. Så vevarmarna monterades igen och allting verkar bra.
Det var visst inget fel på lagret, bara massa skit.
Parktools mome
Köpte avdragare på Biltema, fungerade klockrent. Vevarmarna demonterades, allting rengjordes och när axeln snurrades kändes det bra. Så vevarmarna monterades igen och allting verkar bra.
Det var visst inget fel på lagret, bara massa skit.
Parktools mome
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 22:35Parktool anger 305-391 inch-pounds vilket är ~25-33 foot-pounds (ft-lbs).
Denna enhet finns på de flesta momentnycklar.
Om man multiplicerar detta med 1.3558179483314004 så får man vridmomentet in Newtonmeter (Nm).
Så svaret på din fråga är nånstans mella
Parktool anger 305-391 inch-pounds vilket är ~25-33 foot-pounds (ft-lbs).
Denna enhet finns på de flesta momentnycklar.
Om man multiplicerar detta med 1.3558179483314004 så får man vridmomentet in Newtonmeter (Nm).
Så svaret på din fråga är nånstans mella
Quote from Funbeat user on 27 June 2008, 22:39Då måste jag leta reda på momentnyckeln (varför städar jag inte så allting hittas direkt?). Tackar.
Då måste jag leta reda på momentnyckeln (varför städar jag inte så allting hittas direkt?). Tackar.
Quote from Funbeat user on 28 June 2008, 23:21Var ute och körde mtb i kväll. Cykeln funkar bättre än någonsin, allting rengjort, ny kedja, rätt lufttryck i dämparna m m. Som ny!
Var ute och körde mtb i kväll. Cykeln funkar bättre än någonsin, allting rengjort, ny kedja, rätt lufttryck i dämparna m m. Som ny!