Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelvibrationsrassel från bakhjul
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Har inte mekat med hjul så mycket vilket snart framgår...
När jag rullar i hög fart så börjar det ibland låta illa från bakhjulet. Om jag då trampar på igen slutar det. Tycker att det blir värre och värre för varje pass. Är det hjullager eller frihju

Det kan nog vara både "hubben" som kassetten sitter på eller hjullagren. Ta loss hjulet och försök känna var det finns "spel". Om det gäller VR gynna en cykelreparatör!

Frihjulsnav ingår inte när du köper kassett.

Jag hade oljud i mitt bakhjul (Mavic ksyrium elite) och fick tipset att ta av bodyn och smörja gummiytan mot hjulet med en tunn olja. Då blev det tyst men jag måste göra detta ca 1 gång/år ca 400-500 mil.

Det är det vita fältet på bilden.

http://www.cha

Jag har också haft oljud i mina Ksyrium equipe och lösningen var exakt det som Gunnar F skriver. Ta loss bodyn och smörj gummi-ytan med tunn olja.

Tack för svar! Kollade idag och det finns ett glapp om jag ruckar på kassetten. Tar hjulet till en verkstad imorgon så får vi se.

Två reparatörer, två svar. Båda tog loss kassetten och felsökte. Ena sa att det var bodyn som var slut och när jag skulle köpa en body av nr 2 så var det kassetten som glappade på bodyn. Kassetten ska bytas på måndag så då vet jag. Kassetten är slut men j

Det blev ny body, kassett och även bakväxelhjul och kedja. Oljudet är borta och orsaken var ett plastglidlager i bodyn som var utnött. Tack igen!