Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hallå Cykelfreaks!

Har börjat komma igång med cyklingen igen, efter x antal års frånvaro mest beroende på ett ont knä och lathet, och skulle behöva lite initierade tips och råd.
Kör rätt lungt just nu, bortåt timmen 3-4 ggr/vecka för att vänja kroppen oc

När jag börja fick jag rådet att köra mycket på hög kadens (varv på pedalarmen) och lätta växlar i början. Allt för att bygga upp ligament m.m. innan man kan gå på tyngre växlar.

Tack Niclas!
Jo, försöker att hålla igång påkarna så gott det går:-)
Tänkte försöka att öka på med 0,5 tim/pass efter nästa vecka, för att kanske ligga på 2 tim/pass andra halvan av Augusti och framåt.
Får väl känna mig för.

Kör så långa pass som möjligt varannan dag på lätta växlar och häg kadens.
Du kan trycka lite emellanåt.

Om jag läser mellan raderna angående dina ambitionsnivå skulle jag säga att du inte ökar träningsdosen för fort, sen att du vågar köra lugna pass också.

Jag heter Katarina och är också en Anonym Knäplågare. Alltså... jag missbrukar mina knän. De drar på sig skador lite titt som tätt.

Det misstag jag gjorde i somras var att jag hade alldeles för bråttom med att cykla i grupp och på rulle, för att det ju ä

Lugna långa pass kombinerat med korta fartlek/intervallpass brukar vara receptet för dom flesta konditionsidrotter så även cykel. Men lägg gärna till trivsel delen också genom trevliga cykelpass med andra cyklister. Trevligt och sen brukar man kunna lära