Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken är den barncykeln?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Jag ska köpa en cykel till min fyraåring (inte trehjuling). Vilken är den bästa cykeln att börja med? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag inte köpa? Har någon provat springcykel?

Bekantas barn har älskat springcykel. Därifrån till att sedan ha balans på vanlig pedalcykel utan stödhjul gick sedan väldigt lätt.

BILD:http://farm6.static.flickr.com/5098/5453326987_8828f000bf.jpg

Tack!

Hade en springcykel (balanscykel) till vår 2,5-åring förra sommaren och det funkade hur bra som helst. Jag rekommenderar det skarp. Balansen fixade han i ett hujj och allt eftersom sommaren gick blev jakten på långa, lagom branda backar (för längre repor)

Någon bekant köpte en vanlig barncykel, skruvade av pedalerna och sänkte sätet.

Vips så har man en springcykel!

När dom behärskar den är det ju bara att skruva på pedalerna igen och höja sätet lite 🙂

Det var ju faktiskt värt att fundera på.

Till en fyraåring rekommenderar jag en vanlig tvåhjuling - pedaler - och stödhjul + ett handtagsstag för en vuxen att skjuta på med vid promenader etc.. Tycker det är bättre sätt att träna upp motoriken med pedaltrampandet (trampa framåt och att bromsa) i

Föreslår helt klart springcykel.

Stora sonen hade cykel med stödhjul. När han skulle tränas ur stödhjulen fick vi öva väldigt mycket och länge. Han cyklade utan vid 4 år 10 månader. Lilla sonen körde med springcykel. När jag testade att sätta honom på d

Kanske reviderar min rekommendation. Tänkte på min dotter som det gick snabbt för att gå från tvåhjuling med stödhjul till att cykla utan stöd. Att det gick så snabbt torde ha berott på att hon som treåring fick en sparkcykel (scooter) som hon kickade run

12