Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonvilken cykel ska jag ha?
You need to log in to create posts and topics.

Hej hopp. Jag ska skaffa mig en cykel till triathlon. vad är det för skillnad på en vanlig race-cykel och en triatloncykel? kan jag köra triathon-lopp med en race-cykel? Jag är 162 cm lång. Hur stor cykel ska jag ha? (ramen lr vad man nu anger storleken i

jag är 169 och köpte en XS 49(?) och ändå fick jag köpa en kortare styrstam.
Nu är jag sjukt nöjd.

Du kan köra triathlon med i princip vilken cykel som helst bara den har fungerande bromsar och i övrigt är fungerande och säker. Så du kan absolut köra triathlon på en vanlig racercykel.
Skillnaden mot en triathlon- eller tempocykel (samma sak) är att des

Du får köra alla trilopp på racer, men inte säkert att det är tillåtet med tempocykel på t ex sprint el olympisk. Samt det är enklare att börja med racer, du kan träna i grupp etc etc etc. Även köra vanliga motionslopp. Får man ej med tempohoj

Håller med ovan. förutom de så kan du ju fundera på om du vill enbart köra triathlon eller även linjelopp, vättern eller andra cykeltävlingar/träningar. Där är det förbud på tri-cyklar. Så är det enbart triathlon, skaffa en tri-cykel. Vill du köra blandat

Noga räknat är det styret man inte får ha, men det är underförstått hoppas jag. Visserligen körde väl Llongo på temporam i linje men det är ett undantag.

Bra tips. Storlek då, tror ni. Kan va bra att veta om jag ska kolla blocket. xs, 49, vad betyder d? Är d olika storleksanvisningar på herr o damcyklar?

Herr cyklar kan ha bara annorlunda växlar "starkare ben" eller ev. lite bredare styre.

Annars bara köpa vilken modell som helst.
en sånn här har jag i XS. http://www.cykloteket.se/scott-contessa-speedster-15-racer/20019/produkt.html
Det går o surfa in

Många bra tips ovan, men som jag skrev: gå till en välsorterad cykelbutik och kolla lite, då får du säkert en massa nyttig info utan att du tvunget måste köpa något just där just den dagen.
Men är man lite osäker är det definitivt en fördel att handla av