Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonvilken pedal/ vilka skor
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Har köpt en racer. Tyckte det verkade mest vettigt så här i början, när jag oxå vill cykla Vätternrundan nästa år. Det sitter ett par spd-sl pedaler på. Ibland måste man ju springa m cykeln en bit. Hur är d m landvägsskor m sådana pedalclips? Är d ng

Jag använder SPD på min räser och min tri-hoj. Detta i formen av mountainbike-skor. Jag vet att jag är rätt ensam om detta. Men jag gillar denna lösningen bäst.

SPD-pedaler väger mer än SPD-SL, om sånt spelar roll för dig.

Mountainbike-skor med SPD har

Har just bytt hoj, och har gått från SPD-SL till Look Keo. Looken känns svårare att snabbt få i - är det så eller bara jag som inte är van?

Det är du Anders, det är alltid du 😉

Är inne på samma spår som Richard Jack
Om du vill kunna springa i växlingen med skorna är MTBskor att föredra pedalerna behöver inte vara tyngre om du väljer SPD framför SPD-SL
Tar du tex Shimano PD-A520 väger de 318g (ca 350 kr) eller Shimano PD-A600 SP

Richard, du är inte ensam! Jag kör också SPD till såväl tri-, racer- som MTB-hoj...

Brukar inte SPD-skorna vara mycket tyngre än race-skorna? Eller kanske bara jag som aldrig haft fina/dyra SPD-skor?

Racerskor, eller ännu hellre triathlonskor.

Notera att inga triathlonskor, mig veterligt, är gjorda för MTB-anpassade pedalsystem...

Jag köpte en adapter till mina "Sidi Mega ..." för SPD 2001.
Osäker om det finns att köpa nu, men andra skofabrikanter kan ha liknande

Röstar också på spd med mtb-skor. Är nöjd med denna lösning.
Mitt balanssinne har uppenbara brister. Klarar inte att knäppa på mig skorna som sitter i pedalerna. Att springa barfota med cykeln i näven är dessutom ingen hit.
Trots flera försök har ingen ly