Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken storlek mäts när tillverka …
You need to log in to create posts and topics.

12

Ibland har jag fått uppfattningen att det är S, och ibland M...

Vore kul att veta när man läser om cyklar och drömmer om något kring 7kg. Ungefär hur mycket extra vikt blir det när man går upp i ramstorlek till XL?

Är det kul med en cykel som är för liten men väger "rätt"?
Lägg på ett hekto och få rätt cykel

Jag tror bara att han ville veta hur mycket mer vikt man skulle räkna med i rätt storlek jämfört med den viktangivelse som finns i katalogerna. Som jag för övrigt misstänker alltid är den minsta storleken om inget annat sägs.

Det är ju som sagt bara ramen som blir lite större så det kan ju inte skilja så mycket, kanske ett hekto eller så.
(just ja, lite längre vire också 😉

En snabb koll på rörlängderna på en Basso-ram skulle göra gällande att en XL-ram är 20-25% större än en S.

Kolfiberramar är nog skillnaden betydligt mindre på eftersom mycket av vikten sitter i själva "skarvarna" och mindre i själva rören.

När vi pratar själva cykeln så ska man ju dessutom betänka att merparten av vikten utgörs av komponenterna och inte av ramen.

Väger inte en normalstor ram av kolfiber runt 1 kg? Den vikt som tillkommer mo tre av rören på mitten är lite längre borde inte vara stor - det är väl som nån skrev skarvarna som är tjockast? Utan att vara särskilt kunnig på cykelramar känns det som att "

Läs specen på resp. ram. Relevanta uppgifter m.a.p. geometri och massa _ska_ finnas där.

Känns som om ramvikten är till att skjuta utanför målet. Det finns ofta en betydligt större dödvikt att tappa på ekipaget.

Många "svar" trevligt =)

Jag skulle aldrig välja fel storlek för att cykeln blir lättare, hehehe, det hade varit som att skjuta sig själv i foten. Utan jag undrar som sagt vid vilken storlek man mäter en cykels vikt. Exempelvis Scott anger alltid exakta

12