Quote from Guest on 10 June 2009, 12:57Har idag en campa (förstås) 9-delat 13-26 kassett som funkar bra.
Iofs använder jag i princip aldrig något lägre än 21 drevet i Sverige..Ska nu byta kejdja & kasett.
Skulle en 12-23 kassett funka lika bra för mig eller kanske bättre ?
Andra alternativ
Har idag en campa (förstås) 9-delat 13-26 kassett som funkar bra.
Iofs använder jag i princip aldrig något lägre än 21 drevet i Sverige..
Ska nu byta kejdja & kasett.
Skulle en 12-23 kassett funka lika bra för mig eller kanske bättre ?
Andra alternativ
Quote from ellen olsson on 10 June 2009, 13:07Svårt att svara på. Det är ju du som vet vilka växlar du använder mest...
Det finns 11-21 och 11-23 också.
Svårt att svara på. Det är ju du som vet vilka växlar du använder mest...
Det finns 11-21 och 11-23 också.
Quote from Berit Bengtson on 10 June 2009, 13:33Undvik 11 på lvg, de mekaniska förlusterna när kedjan böjs över 11an är större än det du förlorar pga viktökningen med ett större drev.
Helst bör man inte ha mindre än 13-klinga tom, men i praktiken är 12-klinga som minsta helt OK (om man inte tillbringar
Undvik 11 på lvg, de mekaniska förlusterna när kedjan böjs över 11an är större än det du förlorar pga viktökningen med ett större drev.
Helst bör man inte ha mindre än 13-klinga tom, men i praktiken är 12-klinga som minsta helt OK (om man inte tillbringar
Quote from Funbeat user on 10 June 2009, 13:389-delat 13-26 borde innebära 13-14-15-16-17-19-21-23-26 (det gör det, kollade).
Byter du till 13-23 så offrar du 26 för att få 18, i mitt tycke ett mycket viktigare drev.T ex om du har 53 fram och 18 bak med kadens 90 på en racer så rullar du i 33 km/h.
9-delat 13-26 borde innebära 13-14-15-16-17-19-21-23-26 (det gör det, kollade).
Byter du till 13-23 så offrar du 26 för att få 18, i mitt tycke ett mycket viktigare drev.
T ex om du har 53 fram och 18 bak med kadens 90 på en racer så rullar du i 33 km/h.
Quote from ellen olsson on 10 June 2009, 13:38Utan 11 så kan det vara svårt att hänga med på träningarna emellanåt.
Utan 11 så kan det vara svårt att hänga med på träningarna emellanåt.
Quote from Berit Bengtson on 10 June 2009, 13:48Med en 12a och ett större drev borde det gå lättare att hänga med oftare än enbart emellanåt.
Glöm inte bort att det snabbaste timmerekordet sattes med 61/13-utväxling!
13-klingan valdes med avsikt för att få så små förluster som möjligt.
Med en 12a och ett större drev borde det gå lättare att hänga med oftare än enbart emellanåt.
Glöm inte bort att det snabbaste timmerekordet sattes med 61/13-utväxling!
13-klingan valdes med avsikt för att få så små förluster som möjligt.
Quote from Funbeat user on 10 June 2009, 14:56Hur snabbt är det näst snabbaste timmesrekordet? 😉
Hur snabbt är det näst snabbaste timmesrekordet? 😉
Quote from Robert Johansson on 10 June 2009, 15:11Håkan: Lägsta hastighet är nog runt 15 i backar, men brukar ju inte bli 90 kadens där direkt...
Raymond: tackar 13-23 känns nog som mer rätt då!
Håkan: Lägsta hastighet är nog runt 15 i backar, men brukar ju inte bli 90 kadens där direkt...
Raymond: tackar 13-23 känns nog som mer rätt då!
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 09:29Mindre än 12 är onödigt.
11 kan vara roligt, men är ganska meningslöst.
12-23 är en vettig kassett i Sverige 🙂
12-25 duger till allt ...
Mindre än 12 är onödigt.
11 kan vara roligt, men är ganska meningslöst.
12-23 är en vettig kassett i Sverige 🙂
12-25 duger till allt ...
Quote from Funbeat user on 11 June 2009, 10:01Raymond, imponerad av din analys. Den ska jag komma ihåg.
Raymond, imponerad av din analys. Den ska jag komma ihåg.