Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Med risk för att jag startar en tidigare diskuterad rubrik, prövar jag min lycka här.

Jag står i valet och kvalet som alla andra mellan FR 305 och 310xt hrm.
Då skillnaderna är små mellan de båda och med priset i beaktande, känns 305:an som det givna val

Det är ganska komiskt att det inte finns specat någonstans.
Det jag kommit fram till är att 310XT har SirfInstantFixII vilket bara är tillgängligt för följande chips: SiRFstarIII™, on SiRFatlasIII™ and SiRFtitan™ SoCs.

Det bör betyda att det i alla fall

Baserat på diverse diskussioner här på Funbeat så är den stora fördelen med 310xt batteritiden och att det har vibrator för div larm.

Är ingen större skillnad på GPS-acquisition time eller precision.

Behöver du inte längre batteritid eller vibrationslar

Tack så mycket för era svar 🙂

305 och 310 har båda SiRFstarIII.
110 har SiRFstarIV som borde vara bättre.

Sen handlar det också om mjukvaran i klockan och hur den använder chipet, en del prylar med SiRFstarIII är betydligt sämre än min 310 på att få snabb fix.

310an kan också vara b

Skall man kolla på detaljnivå så hade jag nog föredragit en enkel bild där dom visar en rutt och sedan visar lite statistik som
hur många utav positions fixarna som ligger inom 5-10-20 m ifrån den sanna rutten
hur mycket utav hastigheten som ligger inom

Helt OT, men jag har precis köpt en ny mobil, en Sony Ericsson Xperia Mini Pro och den har helt enormt bra GPS-chip vad det verkar. Den använder förvisso Assisted GPS (Hjälp av basstation för att först hitta ungefärlig position) men den naglar positionen

Den har SirfIII den också.

A-GPS innebär att den får hjälp av basstationen (som vet var den är) att tolka data och därmed kan man slippa nästan hela fixeringen. Riktigt smart och snabbt och något man önskar att man kunde ha i sin Garmin. Man skall dock

EGNOS finns stöd för i min GH 625M.

Ger det här A-GPS ännu bättre precision? Man kanske skulle satsa på en mobil med GPS nästa gång.

Tyvärr hjälper det inte mottagren att veta vars den är - den måste veta vars satelliterna befinner sig och vad klockan är...

A-GPS är en förkortning för Assisted-GPS och innebär att information om vilka satelliter som mottagaren borde höra, hur dom rör

12