Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVintercykling
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har blivit riktig cykelbiten...*L*. Därför vill jag fortsätta cykla även vintertid.

Jag bor i Stockholm och ofta är det ju snöfritt här.

Min fråga nu. Ska man satsa på mountainbike eller cross cykel? Vad har ni för erfarenheter?

Tack för synpunkter

Vill du träna mest landsväg så är en cross bättre. MTB är MTB, iget fel på det och det ger bra träning. Men t ex sittställning är väldigt annorlunda.

Cross helt klart, dom är perfekta för åretrunt cykling. På med dubbdäck vintertid och riktiga räserdäck sommartid.
Också kan du ju cykla några lopp också om du vill på sommaren.

igen tvek, cyclocross.

Så länge det inte är is på vägarna kan du ju cykla på en vanlig racerhoj. Här nere i skåne kör vi racer året runt. Vad ska man med cross eller mtb när man ändå håller sig till landsvägarna? Möjligtvist kan man sätta på ett par grövre däck.

Se bara till a

Sjukt deppigt att sitta och fundera över vintercykling så här års...

> Se bara till att skölja av cykeln om du vatt ute när det vatt blött och tvätta den ofta.

Precis som när man kapat en hund m.a.o.

Martin, det är stor skillnad på Skåne och t.ex Stockholm. Här kan det vara isigt även på landsvägar under vintern.

Det är ganska mycket is på mindre vägar i Skåne under vintern så det blir Nokian A 10.

Det beror på om du gillar rakt styre eller bockstyre. Själv tycker jag att en cross är den optimala cykeln om man bara får välja en, som det skrevs - dubbdäck på vintern och slicks på sommaren, funkar på Vätternrundan också.

12