Quote from Guest on 8 August 2009, 22:45Hej. Undrar vilken takt man bör ha på sparken i crawl på IM distans. Tycker på de videos man sätt att alla har väldigt snabb spark. Men det optimala känns som en 2-takts spark.
Vad anser ni är bästa alternativet?
Hej. Undrar vilken takt man bör ha på sparken i crawl på IM distans. Tycker på de videos man sätt att alla har väldigt snabb spark. Men det optimala känns som en 2-takts spark.
Vad anser ni är bästa alternativet?
Quote from ellen olsson on 8 August 2009, 22:55Kolla på Grant Hackett. Han sparkade (sparkar) inte så mycket under större delen av 1500-metersloppen.
Kolla på Grant Hackett. Han sparkade (sparkar) inte så mycket under större delen av 1500-metersloppen.
Quote from Håkan Öhling on 9 August 2009, 23:04En spark per armtag räcker för de flesta. Vill man och orkar funkar kanske 3 spark per armtag bättre. Det kör jag med:-)
En spark per armtag räcker för de flesta. Vill man och orkar funkar kanske 3 spark per armtag bättre. Det kör jag med:-)
Quote from Funbeat user on 9 August 2009, 23:58Jag bara sparkar och simmar på, har aldrig tänkt på antal kickar.
Känns det bra så gör det.
Jag bara sparkar och simmar på, har aldrig tänkt på antal kickar.
Känns det bra så gör det.
Quote from Funbeat user on 10 August 2009, 07:06Ok. Själv har jag bara tränat in 1 spark per armtag. Men skall iväg nu o se om jag pallar 3 sparkar per armtag. Men tror detta är för tungt för mig.
Ok. Själv har jag bara tränat in 1 spark per armtag. Men skall iväg nu o se om jag pallar 3 sparkar per armtag. Men tror detta är för tungt för mig.
Quote from ellen olsson on 10 August 2009, 07:25Räcker det med en för Grant Hackett så räcker det för mig med...
Räcker det med en för Grant Hackett så räcker det för mig med...
Quote from Funbeat user on 10 August 2009, 08:49Tycker Grant Hackett ser ut sprattla på en hel del( http://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0 ). Testade 6-takts spark och det var sanslöst jobbigt. Men jag antar det är bra träning. Lär man sig det så borde 2-takts sparken gå ganska enkelt sedan =)
Tycker Grant Hackett ser ut sprattla på en hel del( http://www.youtube.com/watch?v=f6qIhkuzTx0 ). Testade 6-takts spark och det var sanslöst jobbigt. Men jag antar det är bra träning. Lär man sig det så borde 2-takts sparken gå ganska enkelt sedan =)
Quote from ellen olsson on 10 August 2009, 08:53Du ska titta på de långa partier när han bara simmar lika snabbt som de andra. När han drar på så kan han nog köra både 5- och 7-takt. 6-takt säväl som 2-takt och 4-takt blir helt fel (läs:obalanserat) så det kör nog inga duktiga simmare.
Du ska titta på de långa partier när han bara simmar lika snabbt som de andra. När han drar på så kan han nog köra både 5- och 7-takt. 6-takt säväl som 2-takt och 4-takt blir helt fel (läs:obalanserat) så det kör nog inga duktiga simmare.
Quote from Håkan Öhling on 10 August 2009, 12:11Tror vi har lite begreppsförvirring här. När man pratar om 6-takt menar man 6 sparkar på två armtag, dvs en hel cykel. Det blir 3 sparkar per armtag.
Till dig som inte brydde dig ett dugg kan jag meddela att det blir en otrolig skillnad om man får ben oc
Tror vi har lite begreppsförvirring här. När man pratar om 6-takt menar man 6 sparkar på två armtag, dvs en hel cykel. Det blir 3 sparkar per armtag.
Till dig som inte brydde dig ett dugg kan jag meddela att det blir en otrolig skillnad om man får ben oc
Quote from ellen olsson on 10 August 2009, 12:26Tack för förklaringen, Torbjörn.
Jag körde ju huvudsakligen måfåvarianten i början vilket du kanske kommer ihåg. Den funkar verkligen inget vidare...
Tack för förklaringen, Torbjörn.
Jag körde ju huvudsakligen måfåvarianten i början vilket du kanske kommer ihåg. Den funkar verkligen inget vidare...