Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka maxpulsen
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte bara fråga lite om förslag för att åka min maxpuls.
Idag ligger den på ca 167. Jag har svårt som f*n att få den att stiga. Oftast ligger maxpulsen under löpning eller annan träning på 162.
Är det intervall som gäller? Kanske backträning eller spinn

Har du gjort ett maxpulstest, eller hur har du fått fram att din maxpuls skulle vara så låg?

Man brukar räkna med 220-åldern för att få fram maxpulsen men det är en väldigt svepande generalisering eftersom värdet varierar från person till person.

Maxpu

Nä jag har inte gissat eller räknat fram maxpulsen.
Använder mig av Polars RS200SD när jag tränar.
Har aldrig varit över 168 i maxpuls, även om jag springer i en uppförsbacke så att jag nästan kräks.

Men jag skulle vilja öka pulsen lite till. Typ iaf lit

Det bästa är om du tar reda på din max puls och din vilopuls. och utgår därifrån.
(Äter du medicin som astmamed med eller är sjuk så får du en förhöjning. Även godis som lakrits ger höjd puls.)

Frisk som en nötkärna. Är typ aldrig sjuk.
Har aldrig gjort ett maxpulstest.
Vilket är det bästa sättet?

Frågar man Polar svarar de: "Om du är intresserad av att ta reda på din exakta maxpuls rekommenderar vi att du gör ett maxpulstest på någon av landets testkliniker."

Men jag har för mig att de testar det när man mönstrar (eller?) men det kanske du redan

Öh ja jo det gjorde dom kanske under mönstringen. Men det är för länge sedan för att kommas ihåg.
Men man borde väl kunna göra något eget enklare maxpulstest?
Typ springa korta sträckor upp och ner för en backe i tjugo minuter?

Bortsett från testkliniker

Du är ju löpare så du borde löpa, tycker jag.

Citat från Utsidan:

Maxpulstest
För att kunna mäta maxpulsen gäller det att komma upp till maximal arbetsintensitet utan att samla på sig för mycket mjölksyra, så benen stumnar. Värm upp ordentligt. Spring i

Ahhh toppen!
Tack så mycket. Ja det kanske kan vara värt att betala. Kan vara kul att veta var man står.

Din fysiologiska maxpuls kan du inte öka (i princip) men det du syftar på är antagligen att öka din fysiska kapacitet. Och som sagts i tråden redan; då är det överbelastande träning som gäller, grenspecifik, progressiv och med en stor dos tålamod och pann

12