Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄndra min löpstil, men hur?
You need to log in to create posts and topics.

Jag är ny på att jogga/springa. Har som personligt mål att klara en mil på max en timme till hösten. Fick se min egen löpstil på film häromdagen. Jag springer rakt upp med kroppen, nästan bakåtlutad.

Hur ska jag få in känslan av att utnyttja gravitation

Jag funderar inte så mycket när jag springer, kör på det som känns bra, naturligt och avslappnat för mig. Tror att om man försöker för mycket så är det dömt att misslyckas...

Men det är jag det. 🙂

Michael Johnson är ju en rätt snabb kille med en upp

Jag tror det är sämre att börja krokna i ryggen och "titta ner i backen" när man springer. Själv jobbar jag på att försöka minska "hälisättningen" och landa längre fram på foten. Detta kräver lite kortare steg och högre stegfrekvens och verkar vara lättar

Ulli,
rakt upp är helt OK. Höften ska framåt och uppåt. Axelpartiet avspänt. Det där med att utnyttja gravitationen stämmer inte i löpning. Däremot är det en bra tumregel att det ska kännas som att man faller framåt i varje steg, för det krävs väldigt li

"hur lärde ni er"

Jag kände efter. Provade att ändra lite, lite ibland under pass då och då och har nu fått till en löpstil som känns bra för mig och min kropp.

Det här var intressant och inspirerande! Jag har precis varit på gymet och exprimenterat med mina steg, lutningar och hastigheter. Allt för att hitta något som känns avslappnat och hållbart. Och jag tror bestämt att jag kommit ett litet steg i rätt riktni

Otränade fötter har du säkert, men det låter inte bra att du blir så öm efter bara en gång. Låter som att du spänner fötterna. Hoppas du inte försöker landa på framfoten. Strunta i hur du landar, bara det känns avspänt. Om du trots det blir öm i fötterna

Antar att det är löpband du har sprungit på? det brukar ge mig träningsvärk i "uppstarten" när jag inte har tränat det på ett tag. Samma sak om jag ger mig ut på obanad terräng eller kör backträning. Så länge det handlar om träningsvärk så är det ingen fa