Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÄnnu en knakande cykel - SOLVED
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en Merida racer i aluminum med ett knakande jag blir tokig på.

Det knakar vid varje tramptag (både höger och vänster). det låter som att det kommer från vev-området, även om jag förstått att ljud kan transporteras rätt bra i en aluminumram.

Det knak

Kolla klossarna om du inte gjort det...

Tack för tipset Fredrik. Det hade jag inte tänkt på. Däremot är knaket fortfarande kvar. Smörjde in gängorna i klossen, anläggningsytan mellan kloss och sko samt kloss och bricka.

Knaket verkar komma oavsett vilken position jag har vevarna i, bara jag lä

Vad har du för vevlager?
>Är det ett kassettvevlager är det inte ovanligt att det kommer tramprelaterat knakljud från det.

Även om du har ett vevparti med integrerad vevlager axel, och då separata vevlager, så kan de knaka och det kan då förstås vara ide

Har haft samma problem på min cykel (carbon) och då visade sig att det var en av skruvarna och muttrarna som håller 53/42 klingorna som inte var tillräckligt (läs: stenhårt) åtdragna. Kändes läskigt att behöva dra dem så mycket som krävdes för att få bort

Hur ser kontaktytan mellan vevlagret och lagerhuset ut?
Är det brotschat eller finns det färg- och/eller lackrester där?

Det gav upphov till ordentligt med knak på min racer när jag missade liiite på ena sidan.

Håkan: Vevlagret är ett nytt shimano tiagra hollowtech. Har lagt alu-pasta på gängorna och lithiumfett mellan anläggningsytorna (vevlager - lagerhus).

Kristian: Jo, nog har jag kollat bultarna. Men de är inte "stenhårt" åtdragna. Jag kan säkert dra dem l

Ja, ytan måste vara plan, annars riskerar du knak.
Det var inte mycket jag hade missat, men det räckte. Tyst och bra när jag fixat det.

Tack för tipset. ska kolla på det när tid finns. Tur det är semester snart. =)

Skulle inte en alltför noggrann avfettning av kedjan också kunna leda till knak av det här slaget?

12