Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningär all intervallträning bra?
You need to log in to create posts and topics.

skulle i dag prova på intervallträning för första gången..
begav mig till en 400 meters löparbana...

tänkte prova på 4x4..

men jag kände redan efter 400 meter(ca: 1min å 39 sec) att det skulle bli för jobbigt..

såg jag sprang istället ungefär 200 meter

Om du erdan efter första intervallen kände att det blev för jobbigt så bör du kanske köra i ett långsammare tempo nästa gång du kör? Dessutom är det ganska normalt att man kommer upp i runt 95% av maxpuls på kortare intervaller. Däremot så brukar det vara

nja..jag tror jag skulle springa 1 mil på 58-61 minuter...

men är det inte meningen att man ska bli ganska trött efter en intervall 🙂

fast jag kanske tog i lite för fort i början,borde kanske ha lite lägre tempo,så man klarar å springa lite längre..

Ja, du ska vara dödstrött efter SISTA intervallen. Men det gäller även att klara att köra igenom alla i ett jämnt tempo till dess att du når den.

Du startade för hårt för att klara 4*4.
Jag gör milen på strax över 50 (har varit sub50 men det var i fjol, har inte kommit upp i den farten i år) och jag brukar köra tusingar (5 eller 6*1000m) i 4:30-tempo.
Då är det precis att jag klarar hålla ett jämnt

Framgår inte i din beskrivning hurvida du faktiskt värmde upp ordentligt innan? Är ju en förutsättning, inte minst för att inte dra på sig skador.

Jajamen, jag tror ditt pass gav en hel del. Jag är en av dem som själv har haft nytta av intervaller då jag inte får så bra träningseffekt på rena distanspass. Tycker du intervaller är kul så kör men....

Innan du har vana att springa snabbt så kommer kro

All träning är till godo...

Är inte nån expert och vet antagligen inte vad jag snackar om...

...men vad ska du med intervallerna till? Korsiktigt eller långsiktigt mål med din träning osv?

Den aeroba förmågan kan tränas upp från år till år till nya höjder. Men den an