Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÄr det verkligen normalt att kolf …
You need to log in to create posts and topics.

Jag köpte en ny cykel för ett par veckor sedan med carbonram och lämnade in den för att den började knarra då jag trodde att det var vevpartiet det var fel på. Butiken gjorde en komplett service på vevpartiet men hittade inga konstigheter utan jag fick sv

Knarr har jag inte hört men en dåligt åtdragen sadelstolpe kan låta/knäppa lite.

Knarrar det bara när du trampar?
När du står eller sitter och trampar?

Bara när jag trampar och både när jag står och sitter

Kan även vara pedalgängorna. Skruva loss pedalerna, torka rent och fetta in gängorna.

Är det nya skor, klotsar och pedaler? De kan gnissla lite i början i friktionen mellan dom.

När butiken "gjorde en komplett service på vevpartiet", brotschade de anliggningsytorna för vevlagret då?
Färg och lackrester där brukar kunna vara en orsak till knarr/knak.

Men kan gängorna verkligen knaka så att det låter som ett gammalt trägolv/gammal dörr?

(Men jag ska givetvis testa smörja)

I mitt fall var det som Bruse säger pedalerna, smörjade sen var det ok. Men vad är det för skitställe du köpt hojen på, en ny cykel ska vara tyst. Kolfiberramar i sig låter (givetvis) ingenting...

Cykeln i frågan är inköpt på TCM i Tyresö och nej jag tror inte de tog sig tid att brotscha ytorna.
Däremor hade försäljaren en egen cykel som uppgavs knarra och det var naturligt för kolfiber är ett "naturligare material"...
Pedalerna ska kollas men de s

Dämpare?