Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte springa varvet i göteborg och tränar så att jag lätt får in västerbron på passen. Hur är den jämfört med broarna och backarna i götet?

Jag skulle säga att de är ganska likvärdiga. Möjligtvis är Älvsborgsbron något längre och Götaälvbron något brantare, men Västerbron funkar utmärkt som substitut under träning.

Tack. Men det är alltså två backar som västerbron på en halvmara...

Blev själv lite nyfiken, för jag har aldrig sprungit västerbron, men trodde den var en jobbig jävel. Jämför man info från Wikipedia:
Västerbron: "Bron är drygt 600 meter lång inklusive viadukter ... Den segelfria höjden är max 26 meter.
Alvsborgsbron: "

Göta Älvbron är helt klart jobbigast tycker jag.

Största problemet med Västerbron är väl att man sprungit 30 km (?) när man kommer dit andra gången.

Du kan ju köra Årstabron också som test. Om du startar nere från sjön vid Tanto så får du en ganska bra stigning upp.

På mina träningsrundor springer jag ju lite kortare än hela maran...

Årstabron ska jag pröva.

Tack

Lutningen upp till älvsborgsbron (1:a bron) är brant och ganska lång. Den kommer efter ca 4,8km och det är här många tappar mycket kraft som dom får sota för i slutet av loppet. Göta älv bron är längre, men lutningen är lite snällare hela vägen. Dock har