Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det verkar närma sig återgång att ta upp löpningen.
Inte haft ont vid normala aktiviteter och kunnat promenera typ 10 dgr, ökat dom rejält.
Svag känning några sekunder ett par gånger, kan väl lika gärna vara pga trötthet/ovana eller hjärnspöken (#) 🙂

H

Beror på vad det var för skada och om den är helt läkt.
Skjutit från häften, är att folk satsar på tok för lite på rehab av skadan och tror att man kan bara kan fortsätta träna som vanligt.

Är dock novis, men av egen erfarenhet så behövs rehabträning.

Lars har nog rätt här, hur och hur fort du kan komma tillbaka beror på vad det var för skada. Promenad varvat med löpning som du beskriver gör man ju mest av konditionsskäl, men i ditt fall är det just nu nog inte konditionen som är den begränsande faktor

Rehabträning kan jag inte uttala mig om, särskilt inte utan att veta något om skadan, men löpmässigt är det grundträning som gäller de närmaste veckorna efter ett så pass långt träningsuppehåll. Lätta distanspass, där du ökar på längden efter hand tills d

Jag brukar börja med 1/2 eller 2/3 av den distans jag körde innan skadan. Ingen kvalitet heller, bara lätt distans/jogg. När kroppen känns lätt på de distanserna brukar jag börja med längre distanser och kvalitet.

Du har haft löparknä va? Tänk på att lys

Av egen erfarenhet, då jag börjat om efter löparknä: Jag började om från scratch, lade in mycket korta joggpass (enstaka minuter) i mina promenader och ökade joggtiden / minskade promenadtiden försiktigt.
Det tog mig två månader att komma upp i en timmes

Varför inte köra cykel och få upp flåset? Förutsatt att du kör på och lyssnar på knäet.
Se bara till att någon cyklist fixar till din sittställning.

Efter mitt löparknä sa sjukgymnasten åt mig att börja mycket försiktigt. I början skulle jag jogga ca 3 minuter och långsamt öka med någon minut per pass om det kändes bra. Det fungerade fint och i kombination med ordentlig streching har jag inte fått til

Tack snälla, ja det är inte lätt..många läkare/sjukgymnaster har inte en susning om hur återgång till löpning ska gå till.."prova dig fram och bryt och gå tillbaka om det gör ont"..börja med 1 km och om detkänns bra så öka med 1 kn per gång (ha ha inga 10

På fem veckor tappar man mycket kondition, men det är som sagt inte därför du behöver ta det lugnt med omstarten. Hur lugnt du behöver ta det tror jag beror på hur mycket och länge du tränat löpning innan. När jag återupptog löpningen efter ett halvårs up