Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÅterhämtning
You need to log in to create posts and topics.

Hej funbeatare, har lite funderingar angående åtrehämtning. Ska försöka öka antalet mil per vecka ganska markant till våren/sommaren och jag tror därför att min återhämtning måste slipas lite för att inte åka på skador å sjukdomar. I nuläget springer jag

jag tror inte att det finns något stöd i forskningen för att nerjogg hjälper. Eventuellt kan du bättre använda denna tid till kvalitetsträning. Gå efter vad som känns bra.

Vad gäller stretchning däremot finns det en massa forskning, men nog inte med entydiga svar. Jag tror definitivt man skall göra det med varma muskler, men om det verkligen hjälper är en annan sak.

Det beror kanske lite på hur bra rörlighet du har. Med de

Finns ganska lite stöd för stretching i litteraturen. Har inte kollat upp nedjogg men finner det rimligt (till skillnad från stretchande som även på det intuitiva planet känns en aning märkligt) att en stunds genomblödning efter hård ansträngning gör gott

Robert. Hur mycket måste man gå ned i viloveckan om man bara springer 5-6 mil i veckan. Tror du att det är hälften även här som gäller.

Sitter och filar på programet till nästa år.

//Mats

Hälften är ett bra riktmärke men egentligen är inte distansen så viktig där, ligger du på 5-6 mil i fullveckorna vill du förmodligen ha tre löppass under viloveckan mest för att få lite genomblödning och hålla igång kroppen. Inga långpass och inga tunga i

tack för svaren och tipsen!