Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur lång tid lägger ni på återhämtning efter perioder med mer/längre pass?

Jag har den senaste tiden sprungit allt längre pass, dock utan att känna mig direkt sliten. Lite lätt känning i ett knä efter något längre pass på >2,5 h men annars ganska fräsch.

Som svar på din fråga om hur lång återhämtning efter ett långpass så kan jag svara för mig att jag har ingen återhämtning om vi säger total vila. Jag rör mig i form igen men så klart mycket lugnare. Efter ett lopp eller långpass så går jag dagen efter och

Det handlar i vanliga fall om aktiv återhämtning i form av lugn alternativ träning och löpning i lugnare intensiteter. Nu när knät spökat lite så kommer jag nog att lägga upp det annorlunda, med en viss pre/rehabträning som grund och kanske också prata me

Om man vänder på det kan du fråga dig hur ofta du behöver köra ett långpass. En vida spridd uppfattning är att man behöver köra ett långpass var 10:e dag. Så oftare än så behöver du inte köra långpass enligt vissa. Ytterligare en tumregel är att lägga in

Nej det kan nog stämma, att det har blivit lite väl täta längre rundor. Men det beror mest på att det är så fantastiskt kul att komma ut och vara ute länge:)

Hur ofta och hur länge tror jag är väldigt individuellt och hur vältränad man är.

Jag har alltid behövt typ 3 dagar med typ gång eller liknande efter ett tuffare pass för att återhämta mig. I oktober köpte jag en Compex och den gör att jag återhämtar mig grymt mycket fortare och effektivare, vilket gör att jag kan köra ett tufft pass d